Woordenschat uitbreiden bij anderstalige nieuwkomers: praktische werkvormen en didactische tips (herhaling 1)
Woordenschat verwerven is één van de belangrijkste onderdelen van de NT2-les. Maar hoe zorg je dat je voldoende aanbod creëert? Hoe maak je het onderscheid tussen welke woorden belangrijk zijn en welke niet? En hoe help je de cursist woordenschat herhalen? Op dat soort vragen krijg je in deze sessie een antwoord.
Programma
Een systematische aanpak van woordenschatonderwijs is noodzakelijk als je lesgeeft aan anderstaligen. Woordenschatkennis is in hoge mate bepalend voor de prestaties van je leerlingen op het gebied van lezen, luisteren, spreken en schrijven. In deze sessie exploreer je welke werkvormen je kan inzetten om woordenschat te vergroten, te consolideren en te controleren en krijg je didactische tips aangereikt die je zo kan toepassen in je lessen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- weet je hoe woordenschatverwerving werkt;
- kan je de juiste woordenschat selecteren om actief aan te leren;
- heb je praktische handvaten om cursisten continu te helpen woordenschat te oefenen.
Doelgroep
Leerkrachten en docenten NT2 in OKAN- of volwassenenonderwijs. Voorkennis: je hebt de lerarenopleiding achter de rug.
Begeleiding
Peter Schoenaerts studeerde Taal- en Letterkunde aan de KU Leuven. Jarenlang gaf hij NT2- en NVT-les aan leerders van alle leeftijden. Hij werkte als eindredacteur voor Humo en als projectleider voor de Taalunie. Peter creëert theater voor anderstaligen en publiceerde veel NT2-publicaties. Sinds 2022 maakt hij de gratis podcast Docent NT2.
Praktisch
Cursuscode:
24/NT2/049BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 9 december 2024 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus