Zoek een nascholing
Je bent hier:   WORKSHOP 4 LEERSTOEL: De eigen draagkracht en die van het schoolteam leren kennen en bewaken - Waarom gedeeld leiderschap niet de weg van de meeste weerstand is

WORKSHOP 4 LEERSTOEL: De eigen draagkracht en die van het schoolteam leren kennen en bewaken - Waarom gedeeld leiderschap niet de weg van de meeste weerstand is

De stressklachten van leerkrachten en hun directeurs zijn historisch hoog. Is gedeeld leiderschap dan een remedie die zowel onderwijskwaliteit als draagkracht ten goede komt? Zo eenvoudig is het niet. Gedeeld leiderschap is geen pijnstiller. Integendeel. Het is niet de weg van de minste weerstand en creëert groeipijn die de draagkracht en het welzijn meer onder druk kan zetten. Toch is gedeeld leiderschap nodig om als school tot meer in staat te zijn, met meer kracht de uitdagingen het hoofd te bieden. Om als leider je draagkracht te verhogen vertrek je vanuit zelfleiderschap en verantwoordelijkheid voor je eigen mentaal, emotioneel en fysiek welzijn. Daarnaast zet je in op het versterken van de draagkracht van je team door psychologische veiligheid te creëren.
We verkennen samen de groeipijn van scholen op weg naar meer gedeeld leiderschap.

Programma

De beschrijving en de inhoud van het volledige traject van de Leerstoel Onderwijsvernieuwing en -samenwerking met alle lezingen en workshops vind je hier.

Doelstellingen

  • Je krijgt overzicht én inzicht in de samenhang tussen gedeeld schoolleiderschap, welzijn en ontwikkelingsprocessen;
  • Je kan gebruik maken van de aangereikte handvaten om
    -het bewustzijn over de eigen rol(len) te versterken;
    -bewust de eigen ontwikkelingsruimte en deze van teams intact te houden;
    -beperkende emoties en overtuigingen te hanteren;
    -coachende en waarderende houding te versterken;
    -duidelijker te delegeren.

Doelgroep

Schoolleiders, beleidsmedewerkers en leerkrachten die hun steentje willen bijdragen aan het schoolbeleid en andere geïnteresseerden.

Begeleiding

Prof. dr. Wouter Schelfhout heeft een rijke ervaring in het onderwijs als leerkracht, beleidsmedewerker, onderwijsinspecteur. Momenteel is hij als lerarenopleider verbonden aan Universiteit Antwerpen, waar hij praktijkonderzoek doet naar het optimaliseren van (digitale) onderwijsleerprocessen, school- en professionaliserings-beleid, schoolontwikkeling. Hij ondersteunt scholen vanuit GO ALL for learning®.  Hij is auteur van onder meer het boek “Team school. Leergemeenschappen creëren in onderwijs” (2019).

Koen Marichal draagt als expert, spreker en docent bij tot een eigentijdse invulling en ontwikkeling van leiderschap in organisaties. Hij is verbonden aan Antwerp Mangement School en gastdocent bij onder meer Tias en SIOO. Koen is  co-auteur van onder meer “De kleren van de leider” (2017), “Naar gedeeld leiderschap” (2018) en “Leading from the middle” (2020). Hij is ook bezieler van Stalla, een initiatief ter ondersteuning van schoolleiderschap in transitie.

Praktisch

Cursuscode: 20/DR/249A

Drank tijdens de pauze in het geval van contactonderwijs.

We willen de presentatie real life laten doorgaan om een meer aangename interactie mogelijk te maken, waarbij aan alle voorwaarden voor een coronaveilige omgeving wordt voldaan.

Indien nieuwe Covid-19 maatregelen ons daartoe zouden dwingen, zullen we een link voor streaming naar alle deelnemers mailen.


Jouw bijdrage: 25 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 5 mei 2021 09:00u 12:00u De Studio, Maarschalk Gérardstraat 4 (aan het Mechelseplein) , 2000 Antwerpen


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen