Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Verzorging   AFGELAST - Zelfverwonding bij jongeren. Hoe kunnen we er op school mee omgaan?

AFGELAST - Zelfverwonding bij jongeren. Hoe kunnen we er op school mee omgaan?

Uit onderzoek bij leerlingen uit scholen in Vlaanderen bleek dat 13% van de jongeren tussen 14 en 17 jaar ooit aan zelfbeschadiging deed. Bij deze cijfers gaat het zowel over zelfverwonding (krassen, snijden...) als over zelfmoordpogingen. Nieuw onderzoek uit 2006 richtte zich enkel op zelfverwonding en kwam tot cijfers van 1 op 5 jongeren die erkenden zichzelf opzettelijk een wonde te hebben toegebracht. Daarna kwam het thema minder in de belangstelling maar sedert 2011 stellen we opnieuw vast dat veel scholen kampen met jongeren die aan zelfverwonding doen.

Voor leerkrachten en leerlingenbegeleiders is het niet makkelijk om hier mee om te gaan. Ook ouders en vrienden voelen meestal onmacht als ze geconfronteerd worden met een jongere die zichzelf verwondt.
De eerste opvang en blijvende steun door direct betrokkenen blijkt echter van groot belang te zijn in het hulpverleningsproces.

Programma

Tijdens deze nascholing krijg je informatie over dit toch wat bizarre fenomeen om zo te komen tot een beter begrip van deze jongeren. Er worden ook concrete handvatten gegeven over hoe hen te benaderen. Deze benadering is gebaseerd op het oplossingsgerichte therapiemodel (solution focused therapy, met een variant in het Brugs Model).

Volgende items komen aan bod:

  • het WIE-WAT-WAAROM-WANNEER van zelfverwonding bij jongeren;
  • DVD over een mogelijke aanpak op school;
  • handvatten voor een eerste gesprek of voor een gesprek bij een vermoeden van zelfverwonding;
  • tips over hoe de dagelijkse omgeving, (o.a. leraren en vrienden) 'helpend' kan zijn voor deze jongeren;
  • inhoud van begeleidende gesprekken door leerlingenbegeleiders;
  • tips voor de EH-verantwoordelijke op school;
  • verwijzing naar externe diensten;
  • richtlijnen voor het indijken of voorkomen van krasepidemieën.

Doelstellingen

De deelnemers krijgen een duidelijke visie op het fenomeen zelfverwonding en kennen handvatten om de problematiek op school aan te pakken.

Doelgroep

Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, studiemeester-opvoeders, EH-verantwoordelijken secundair onderwijs (ev. 3de graad basisonderwijs).

Begeleiding

Nadine Callens, maatschappelijk assistente bij het Vrij Centrum voor Leerlingenbegeleiding Oostende-Gistel. Medewerker provinciale vormingscel voor de West-Vlaamse CLB's.
Auteur van het boek "Zelfverwonding bij jongeren, een gids voor leerkrachten, leerlingenbegeleiders, ouders en vrienden" en medeauteur van 'Survivalkit voor leerkrachten' over oplossingsgericht werken op school, beiden bij uitgeverij Garant.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen