Je bent hier:   Zelfzorg. Als je het als leerkracht goed hebt, hebben de leerlingen het goed met jou?

Veel leerkrachten zijn begaan met het welzijn van hun leerlingen. Zowel op het vlak van de cognitieve vulling als op het vlak van het sociale emotionele welzijn. Deze leerkrachten geven dan ook enorm veel van zichzelf om het de leerlingen naar hun zin te maken... Maar wat 'nemen' ze voor zichzelf? Hoe zorgen zij ervoor dat ze de balans bewaren?

In deze nascholing gaan wij op een interactieve manier op zoek naar de oorzaken van opgebrand zijn, naar een definitie van goede zelfzorg, naar het verhogen van de draagkracht. We staan stil bij de 3 grote behoeften in de zelfzorg: de autonomie, de competentie en de relationele verbondenheid.

Ook de 'bongo-bon-stress van de 21ste eeuw' en zijn ontstaan komen aan bod en vooral hoe er op een juiste manier mee om te gaan. Iedere leerkracht die om zijn leerlingen geeft, moet ook om zichzelf geven. Dit klinkt egoïstisch en is daarom niet voor iedereen gemakkelijk.

De deelnemers leren hoe ze op een niet-egoïstische manier toch voor zichzelf kunnen opkomen en een balans vinden tussen geven en nemen, werk en privé, zichzelf en de andere.

• alle leerkrachten uit het basisonderwijs en secundair onderwijs die bezorgd zijn om hun leerlingen en daarom ook voor zichzelf zouden moeten zorgen;
  • alle zorgcoördinatoren en leerlingbegeleiders die qua taak ook instaan voor de zorg voor de leerlingen;
  • alle geïnteresseerden die zich bekommeren om de zelfzorg en er mee te maken hebben.

Dirk Jaspers, vormingsbedrijf C.A.S.T.; voormalig leraar tso en bso, graadcoördinator en mentor aan het VITO in Hoogstraten, navormer en vakoverschrijdend pedagogisch begeleider, oud-directeur van de vzw Leefsleutels, begeleider van het Postgraduaat in de 'Socio-Emotionele leerling-begeleiding s.o.' (UA-CNO).

Cursuscode: 17/SEB/024A

Dranken en syllabus inbegrepen in de deelnameprijs. Beperkt aantal deelnemers.

Optie: 1 warme maaltijd € 10,10. Eigen lunchpakket mogelijk.

Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

donderdag 9 november 2017 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)