Zet je klas echt aan het denken met prikkelende (prenten)boeken
Werk jij ook zo graag met boeken in de klas? Verhalen zijn een dankbaar middel om leesplezier te stimuleren. Maar (prenten)boeken zijn ook een ideale opstap naar het filosoferen omdat ze aanhaken bij de verwondering en de vragen van kinderen. In deze nascholing ontdek je welke vragen en (prenten)boeken het creatief en filosofisch denken stimuleren. Je ervaart de kracht van filosoferen aan de hand van speelse en creatieve werkvormen.
Programma
We starten deze interactieve nascholing met een korte introductie over filosoferen met kinderen en stappen dan al snel over naar de praktijk. Aan de hand van veel voorbeelden, leer je hoe je boeken selecteert die geschikt zijn om kinderen uit te dagen in hun denken en die aanzetten tot een goed gesprek. Je leert aandacht hebben voor de personages, het verhaalverloop en verborgen thema’s.
Daarna duik je in verschillende speelse werkvormen en tips die je meteen in je eigen klas kan gebruiken: van coverkijken tot voorspellen en rangschikken. In kleine groepjes ga je met een boek aan de slag zodat je zelf de creatieve en filosofische mogelijkheden in verhalen kan ontdekken en ervaren. Daarnaast hebben we veel oog en oor voor je specifieke rol als begeleider: hoe neem je een open en luisterende houding aan en hoe zorg je ervoor dat alle kinderen geactiveerd en betrokken blijven.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- herken je de creatieve en filosofische mogelijkheden in (prenten)boeken;
- ben je geïnspireerd om van je (voor)leesmoment een verrijkende taal- en denkactiviteit te maken;
- zet je werkvormen in die het denken van kinderen uitdagen vanuit het verhaal en/of de illustraties;
- heb je een schat aan boekentips en do’s-and-don’ts voor het filosoferen in de klas;
- ontwikkel je verder in een open en luisterende houding die ruimte laat voor de inbreng van kinderen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, taalondersteuners, boekenjuffen en -meesters en alle begeleiders die werken met kinderen uit het lager onderwijs en hun (voor)leesmoment eens anders willen aanpakken. Deelnemers hebben geen voorkennis nodig.