Zuurstof voor poëzieonderwijs
Poëzie in de klas brengen is geen evidente zaak; wanneer leerlingen horen dat de les over poëzie gaat, hoor je wel eens gezucht. Tegelijkertijd kun je prachtige lesmomenten creëren als je een klas mee krijgt. Maar hoe doe je dat? Welke werkvormen, welke invalshoeken… werken?
Programma
In de nascholing krijg je concrete lesideeën en lestips. Een aantal ideeën kan je onmiddellijk ervaren tijdens de nascholing, andere krijg je mee om aan te passen aan je persoonlijke lespraktijk.
Er is aandacht voor klassieke analyse, het stimuleren van leeskilometers en creatief schrijven. Via deze drie invalshoeken proberen we de poëzieles boeiender en toegankelijker te maken.
Je maakt ook kennis met een poëzieproject. Je krijgt een leeslijst met primaire en secundaire literatuur.
We delen praktijkervaringen met andere aanwezigen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- een aantal werkvormen gebruiken om poëzielessen sterker te maken;
- een poëzieproject opzetten.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands aso, kso, tso 2de en 3de graad.
Begeleiding
Peter Van Damme, pedagogisch begeleider Nederlands (regio Oost-Vlaanderen) en praktijklector Nederlands – lerarenopleiding KULeuven.
Praktisch
Cursuscode:
19/NED/016ASyllabus en drank inbegrepen.
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 26 november 2019 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.