Dag van de evaluatie en feedback (s.o. en h.o.) - Plenumlezing (09:30 - 10:15)

Keuze Lesgever
Leren of presteren? Naar handvatten voor toetsing als een kans om te leren Dominique Sluijsmans

Is het doel van het onderwijs de leerling en student te laten leren, of te leren presteren?

Toetsing blijft een boeiend en relevant thema in het onderwijs. De nadruk op summatieve toetsen en de consequenties die dit heeft op het studeergedrag, is aanleiding om de huidige toetspraktijk te herevalueren. Opleidingen hebben behoefte aan handvatten om de balans tussen de formatieve en summatieve functie te herstellen. Scholen vinden het moeilijk en complex om in de bestaande structuren een begin te maken met veranderingen.

In deze bijdrage zal ik een integraal perspectief op de functie van toetsing presenteren en handzame suggesties bieden voor aanpassingen in toetspraktijk. Daarbij zal ik het belang van een professionele cultuur en onderwijskundig leiderschap benadrukken.

Dominique Sluijsmans is lector Professioneel Beoordelen bij Zuyd Hogeschool. In haar werk staat de vraag hoe toetsing een kans voor leren kan zijn centraal.


Terug naar overzicht van workshops