(i)STEM, what else? iSTEM-methodologie en uitgewerkte projecten - Ronde 1 (10:15 - 11:30)

Keuze Lesgever
1.01 - STEM-leermateriaal ontwikkelen met de ‘COOL voor iSTEM’ methodologie (VOLZET) Stijn Ceuppens

In deze workshop wandelen we samen door de ‘COOL voor iSTEM’ methodologie die multidisciplinaire leerkrachtenteams ondersteunt om zelf eigen leermateriaal te ontwikkelen voor geïntegreerd STEM-onderwijs. Deze onderzoeksgebaseerde methodologie bevat alle inzichten en best-practices uit jarenlange samenwerking tussen onderzoekers en leerkrachtenteams. Wil je graag met je team zelf aan de slag? Dan kan ‘COOL voor iSTEM’ je begeleiden doorheen het ontwikkelproces! 

Stijn Ceuppens behaalde zijn bachelor en master fysica aan de Universiteit Antwerpen, alsook zijn diploma specifieke lerarenopleiding. Nadien legde hij zijn doctoraat over geïntegreerd STEM-onderwijs af aan de KU Leuven binnen het STEM@school-project. Hij is nu vanuit de KU Leuven actief als medewerker in de cel iSTEM Inkleuren.

Doelgroep: Leerkrachten, directie, TA’s en TAC’s uit alle graden van het secundair onderwijs, multidisciplinaire leerkrachtenteams die samen STEM-leermateriaal willen ontwikkelen.


1.02 - Design Thinking als didactiek binnen STEM!? Jan De Lange
Jonas Blomme
Michiel Curvers

Leer jouw leerlingen innoveren via Design Thinking! Deze ontwerpmethode is afkomstig uit de industriële wereld en vertaalt zich ook naar tools die bruikbaar zijn binnen een klascontext. www.designtools.be stimuleert via uitgewerkte opdrachten leerlingen te handelen als creatieve probleemoplossers.

De tools worden verder geconcretiseerd aan de hand van het project “Design your city” waar scholen aan kunnen deelnemen. Verder wordt getoond hoe deze tools zijn vertaald naar een project voor alle basisopties (niet enkel STEM) in de Freinetmiddenschool Gent en het Sint-Lievenscollege Humaniora Gent.

Jan De Lange is docent fysica aan de bachelor voor het secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool Gent. Hij is tevens betrokken bij de cel iSTEM als coach van Teacher Design Teams die STEM-materiaal ontwikkelen.

Jonas Blomme is leerkracht STEM en wetenschappen aan de Freinetmiddenschool Gent. Binnen de basisopties gebruikt hij hierbij de methodiek van design thinking in samenwerking met Joos Van Cauwenberghe (designtools.be) en de Arteveldehogeschool Gent.

Michiel Curvers is leerkracht design thinking en wiskunde aan het Sint-Lievenscollege Humaniora Gent. Binnen de STEM richting gebruikt hij hierbij de methodiek van design thinking in samenwerking met Joos Van Cauwenberghe (designtools.be).

Doelgroep: Leerkrachten STEM die leerlingen wil laten groeien via de methodiek van design thinking tot creatieve probleemoplossers


1.03 - STEM inclusief Inkleuren Lies Noppen

Elke klasgroep is anders, elke leerling is uniek, diversiteit is de norm. Niet altijd even gemakkelijk om met deze realiteit doelgericht en kansenbevorderend aan de slag te gaan in de klas-en lespraktijk. STEM-lessen bieden echter heel wat mogelijkheden om rond beeldvorming te werken, om taalondersteuning te bieden, om extra leerkansen te geven … In deze sessie ga je met een diversiteit-sensitieve bril naar je klasgroep kijken en worden tips aangereikt hoe je je STEM-materiaal en lessen op een inclusieve, diversiteit-sensitieve manier kan ontwikkelen of aanpassen op maat van jouw specifieke klasgroep.

Liesbeth Noppen heeft 17 jaar onderwijservaring als leerkracht chemie en wetenschappen in de Brusselse grootstedelijke context. Zij werkte binnen een detacheringsopdracht als toetsontwikkelaar en vakverantwoordelijke chemie bij de examencommissie secundair onderwijs van de Vlaamse Overheid van 2016 tot 2018 en is sinds maart 2020 stagebegeleider chemie en biologie bij het Multidisciplinair Instituut voor Lerarenopleiding (MILO), VUB.

Edo Martens is bio-ingenieur van opleiding en heeft ook de Educatieve Master gevolgd. Hij werd recentelijk aangenomen binnen de cel iSTEM Inkleuren.

Doelgroep: Leerkrachten STEM 1ste, 2de en 3de graad


1.04 - STEMOOV - een inspirerend model voor onderzoekend, ontwerpend en verbindend leren Els Knaepen
Katleen Denolf

Wil je onderzoekend en ontwerpend leren meer verbinden in jouw STEM-lessen? Dan kan STEMOOV een handvat zijn om dit te realiseren. STEMOOV (‘STEM move') staat voor ‘STEM Onderzoekend, Ontwerpend en Verbindend leren’.  In deze workshop krijg je een korte voorstelling van het model en word je geïnspireerd door enkele uitgewerkte iSTEM-projecten volgens het STEMOOV-model.

Els Knaepen is lector fysica en coördinator STEM op PXL-Education. Zij is eveneens, sinds de opstart van de cel iSTEM Inkleuren, één van de coaches van de cel. 

Doelgroep: Leerkrachten STEM van de 1ste en 2de graad secundair onderwijs


1.05 - Agrotopia, een voorbeeld van hoe STEM in het secundair onderwijs aansluit bij STEM in het basisonderwijs (VOLZET) Kristof Van De Keere
Geert Neyrynck
Joke Lippens

In deze workshop kan je hands-on aan de slag met een mini-agrotopia, een project over hoe computationeel denken en STEM samen kunnen gaan bij het kweken van planten!
Plantjes worden al lang niet meer enkel in aarde gekweekt. De onderzoeksserre ‘Agrotopia’ in Roeselare is daar een voorbeeld van. Met kunstlicht en hydrocultuur worden planten gekweekt, zonder ook maar 1 korreltje aarde.

Hogeschool Vives en Howest werkten mee aan dit project en het concept werd vertaald in een mini-agrotopia, een lesboekje en 10 voorbereide activiteiten om er zelf met je eigen klas mee aan de slag te gaan. Een Arduino programmeren, licht, elektriciteit, optimaliseren, computationeel denken en onderzoek over planten in één pakket.

Tijdens deze workshop wordt ook ingegaan op de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs.

Kristof Van De Keere en Geert Neyrynck zijn actief als onderzoekers binnen het Expertisecentrum Onderwijsinnovatie van VIVES. Hun onderzoek focust zich op het faciliteren en integreren van STEM-onderwijs in het basisonderwijs en op de overgang naar secundair onderwijs.

Meer info:

Doelgroep: 1ste graad secundair onderwijs (ook directies zijn welkom)

Het project mini-agrotopia kwam tot stand op initiatief van de Provincie West-Vlaanderen en met de steun van Inagro, PTI Kortrijk en SBSO de Varens.


1.06 - STEM-concepten Marie-Paule Buyse

De STEM-concepten werden als overkoepelende concepten opgenomen in de eindtermen voor de tweede en derde graad. Wat zijn die STEM-concepten? Wat doe je ermee? Hoe ga je ermee aan de slag in jouw klas? 

Marie-Paule Buyse is vanuit de KU Leuven actief als projectmedewerker in de cel iSTEM Inkleuren.

Doelgroep: Leerkrachten STEM en aardrijkskunde


Terug naar overzicht van workshops