In dit STEM-project voor de 2de graad dubbele finaliteit, richting Elektromechanische Technieken, worden de leerlingen uitgedaagd om een loopband met daaraan gekoppeld een 2D/3D-chocoladeprinter te realiseren. Dit systeem moet borden transporteren naar de printer die er dan 2D- of 3D-vormen op print. Bij dit ontwerp en realisatie komen verschillende inhouden en vaardigheden aan bod uit verschillende STEM-disciplines om o.a. de chocolade correct te tempereren, om de loopband veilig en precies aan te sturen, om de printerkooi te realiseren, de printerkop aan te sturen ... Het geheel moet een mechanisch, elektrisch en hygiënisch veilige opstelling worden die consistent chocoladevormen kan printen. We doorlopen ons project, hoe dit aan bod komt in de verschillende vakken, bespreken de projectaanpak rond STEM, illustreren dit met voorbeelden en geven indien mogelijk een live demo of voorzien filmmateriaal om de opstelling te tonen. Stijn Ceuppens behaalde zijn bachelor en master fysica aan de Universiteit Antwerpen, alsook zijn diploma specifieke lerarenopleiding. Nadien legde hij zijn doctoraat over geïntegreerd STEM-onderwijs af aan de KU Leuven binnen het STEM@school-project. Hij is nu vanuit de KU Leuven actief als medewerker in de cel iSTEM Inkleuren. Ruben Foulon is leerkracht Mechanica op het VTI Leuven. Toon Vanbergen is technisch adviseur domein STEM op het VTI Leuven. Doelgroep: Leerkrachten, TA en TAC secundair onderwijs, 2de graad, domein STEM, richting Elektromechanische Technieken en mogelijk ook Technologische Wetenschappen
|