Dag van de socio-emotionele leerlingbegeleiding in het s.o. 2018

Inleiding

Dinsdag 22 mei 2018

08.20 – 08.55 uur: onthaal met koffie in de hal van gebouw Q (Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk)

09.00 – 10.30 uur: plenumlezing: De aanpak van pesten en cyberpesten op school: een kwestie van pedagogische vrijheid?!
Gie Deboutte, Tenz vzw en UCLL, vrijwillig werkzaam als voorzitter van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten. Hij bouwde ervaring op als leraar, onderzoeker (UAntwerpen, KU Leuven en UCLL) en auteur. Zijn missie bestaat er in het wetenschappelijk onderzoek inzake (cyber)pesten dichter bij het praktijkveld te brengen, het beleid te versterken en bij te dragen tot het kwaliteit van leren en leven van kinderen en jongeren.

Wat houdt Vlaanderen tegen om de aanpak van pesten en cyberpesten grondiger in handen te nemen? Nog altijd wordt ruim 1 op 5 van de schoolgaande jongeren gepest. Ongeveer evenveel jongeren houden zich al pestend staande. Voor 1 jongere op 20 loopt het risico op levenslange schade hoog op. Net daarom pleit het netwerk Kies Kleur tegen Pesten voor een expliciet verwachtingskader voor scholen, voor de oprichting van een wetenschappelijk toegerust en praktijkgericht kenniscentrum en het versterken van de lerarenopleidingen. Deze lezing zoomt in op het waarom van dit pleidooi en reikt handgrepen aan voor al wie ijvert voor optimale zorg in het onderwijs.

Koffiepauze (10.30 – 11.00 uur) in de hal van gebouw Q

11.00 – 12.20 uur: Keuzesessie reeks 1

1.01 Praten met ouders – "Like a bridge over troubled water"
Maurits Wysmans, opleidingshoofd Sociale Readaptatiewetenschappen - UCLL, gastprofessor, auteur diverse artikels,  coauteur boek 'Praten met ouders' en deskundige Opvoedings- en gedragsproblemen.

Uitgangspunt van deze sessie is de idee dat de opvoeding van ‘onze’ kinderen een gezamenlijke onderneming is. Het valt echter meermaals op dat de opvattingen van ouders en leerkrachten over de pedagogische taak van de school en de afstemming tussen school en gezin verschillen.

Ondanks het feit dat ouders en leerkrachten het allerbeste wensen voor de leerlingen en beide partijen profijt halen uit een constructief gesprek, raakt men soms niet verder dan wat goede bedoelingen. Soms heeft dat te maken met praktische beslommeringen. Vaker heeft het te maken met knelpunten in de communicatie zelf: de gesprekspartners herkennen mekaars boodschap niet, houden er verschillende interpretaties op na of men raakt niet akkoord over de voorgestelde aanpak. Het valt op dat de communicatie tussen leerkrachten en ouders niet altijd als vanzelfsprekend verloopt. Zo vinden ouders het belangrijk dat leerkrachten proberen hen echt te begrijpen en daarbij oog hebben voor de soms zeer specifieke omstandigheden in het gezin. Ouders willen ook dat voldoende tijd wordt genomen om naar hen te luisteren en dat hun zorgen ernstig worden genomen.  We besteden tijdens deze sessie aandacht aan welke specifieke gesprekstechnieken leerkrachten kunnen hanteren in het omgaan met ouders.

Komen aan bod: adviesgesprekken, helpende gesprekken, assertieve/confronterende en slechtnieuwsgesprekken.

1.02 "Qui suis je?" Meerlagige identiteitsontwikkeling bij jongeren die opgroeien in een superdiverse omgeving
Angelique Hoogstoel, leerkracht 3de graad TSO-BSO, vakken geschiedenis en R.K. Godsdienst in een school met leerlingen van ongeveer 39 origines. Na een basisopleiding als filosoof en politieke wetenschapper, nog een bijkomende opleiding Godsdienstwetenschappen en Master in de Wereldreligies: Islamitische Theologie.

Jongeren catalogiseren zichzelf en worden gecatalogiseerd. Vaak is een zich afzetten tegen... een essentieel onderdeel in het proces.
Hoe kan je op school echt verbindend werken met jongeren?
Tips en tricks om jongeren weerbaar te maken en klaar te stomen voor de complexe samenleving.

1.03 De gevolgen van de nieuwe privacywetgeving (GDPR) voor de leerlingbegeleiders
Bert Cauwenberg, opleider aanspreekpunt informatieveiligheid van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Dienst Bestuur & Organisatie.  

Vanaf 25 mei 2018 treedt de nieuwe Europese GDPR-verordening in werking, die onze huidige privacywetgeving(en) uitbreidt. Aangezien leerlingbegeleiders vanuit hun taken natuurlijk veel gevoelige informatie van minderjarigen verwerken, zal dit werk zeker beïnvloed worden door de verordening. In dit seminarie zullen de praktische gevolgen van de GDPR voor het onderwijs, en in het bijzonder voor de leerlingbegeleiders, toegelicht worden.

1.04 De Conflixers: peer support en werken op een participatieve manier aan een verbindend schoolklimaat
Ann Deceulaer, medewerker “de Conflixers” bij de Vlaamse Scholierenkoepel. Voorheen: leerkracht PAV in het DBSO, vestigingscoördinator CLW Borgerhout en pedagogisch coördinator CLW Antwerpen.
Robrecht De Baere, scholier aan het GO Atheneum Gentbrugge, lid van de algemene raad van VSK en vertegenwoordiger in de Vlaamse Onderwijsraad.

De Conflixers is een project van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) in samenwerking met het departement Onderwijs en Vorming. Via de Conflixers willen we peer support promoten en ondersteunen in scholen en leerlingen inspireren, informeren en sterker maken.
Peer support kan een bijdrage leveren tot een verbindend schoolklimaat, waardoor het welbevinden vergroot en polarisering, spijbelen en pesten minder voorkomen.
Welke vormen stellen we voor? Waarom en wanneer werkt peer support en hoe gaat de Vlaamse Scholierenkoepel aan de slag met scholen?

1.05 De klasvergadering in het 1ste middelbaar
Carinne Podgorz, 15 jaar ervaring als leerkracht LO in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Sinds 5 jaar ook leerlingbegeleider en zorgcoördinator van de 1ste graad.

De overstap van de lagere school naar het middelbaar is voor veel kinderen een grote stap. Heel wat houvast valt weg. De vertrouwde juf/meester, een vertrouwd lokaal, de vertrouwde vriendjes...

Om deze overstap wat gemoedelijker te maken, houden we maandelijks een klasvergadering. Een warm moment waarbij kinderen tijd en ruimte krijgen om hun grote en/of kleine zorgen te delen. We zitten in een kring en bespreken ook hoe het momenteel gaat op school voor hen. Wat kan er beter? Het is geen 'vrij' babbeluurtje. Dit verloopt gestructureerd a.h.v. vergadertechnieken. Deze eenvoudige vergadertechnieken komen later goed van pas.

De klasvergadering, een professionele vergadering met een warm hart! Benieuwd? Programma: na een kort theoretisch stuk waarbij ik jullie uitleg hoe we dit structureel aanbrengen, houden we onze eigen klasvergadering.  Er is geen betere manier om te ervaren wat een 'klasvergadering' is, dan het zelf te doen!

1.06 Ondersteunen van jongeren in een schoolse context, die te maken krijgen met de (moeilijk lopende) scheiding van hun ouders
Mie Schippers, jongerenpsychologe en ouderschapsbemiddelaar, 15 jaar ervaring met jongeren en hun ouders die steun zoeken in moeilijk lopende scheidingen.

In onze veranderende samenleving, zijn er steeds meer jongeren die te maken krijgen met de scheiding van hun ouders. Ontegensprekelijk heeft dit vaak een weerslag op hun schools functioneren. In deze workshop maken we kennis met de impact van scheiden op jongeren en hoe we hen hierin kunnen ondersteunen binnen een schoolse context.

1.07 De socio-emotionele toolkit
Bart Mous, opleidingen maatschappelijk werk, leerkracht en psychotherapeut. Werkzaam als leerlingbegeleider in het buitengewoon secundair onderwijs.

De socio-emotionele toolkit bestaat uit een koffer met didactisch materiaal om als leerlingbegeleider op een éénvoudige en concrete werkwijze met de leerling aan de slag te gaan. Het didactisch materiaal bestaat onder andere uit werkbladen, stappenplannen, begeleidingsfiches, afbeeldingen en allerhande hulpmiddelen. Zorgvuldig samengesteld op basis van verschillende stromingen, theorieën en methodieken die geïntegreerd worden tot 1 geheel vanuit de integratieve psychotherapie.

1.08 Socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het nieuw doorlichtingsconcept van de onderwijsinspectie
Veerle Inghelbrecht, Wendy Franquet en Béatrice Coopman: onderwijsinspecteurs bij de Onderwijsinspectie van de Vlaamse Overheid.

Binnen het nieuwe doorlichtingsconcept kijkt de onderwijsinspectie op een geïntegreerde manier naar de leerlingenbegeleiding en gaat ze hierover in dialoog met leraren, leerlingenbegeleiders, directies, leerlingen, ouders en CLB-medewerkers. Tijdens deze interactieve workshop zoomen we in op het toezichtskader en op de effecten van een kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding bij de leerlingen, leraren en scholen.

1.09 Jongeren in crisis: zoeken naar balans
Natasja Braeckmans, sociotherapeute te PZ Duffel en leerlingbegeleidster te Kaso Mortsel.
Natascha Van Dam, dramatherapeute in het PZ Duffel.

Scholen kampen met meer en meer jongeren die psychische problemen hebben. Depressie, suïcidegedachten en automutilatie komen vaak voor. Hoe komt dit? Enerzijds ervaren jongeren enorm veel druk vanuit de maatschappij om te presteren, daarnaast zorgen sociale media voor grote drang om een perfect imago te laten zien. Anderzijds is er nog altijd een taboe rond het laten zien van emoties en psychische problemen.
Hoe helpen we jongeren in tijden van crisis? Twee psychotherapeuten, beiden al jarenlang werkzaam binnen de gezondheidszorg, geven concrete tips rond het bieden van hulp aan jongeren.

1.10 EHBA: eerste hulp bij agressie op school
Annick Walgraeve, bedrijfsleider Revalidatie Carpe Diem en Master in de kinesitherapie.

Welke mechanismen spelen een rol bij een uitbarsting?
Waarom begrijpen jongeren onze vaak goedbedoelde woorden niet?
Wat kunnen we het beste doen om jongeren te helpen op het moment van de uitbarsting?

1.11 Faalangstbegeleiding: een trukendoos… omdat iedereen een andere handleiding heeft
Pleuni Cant, klinische psychologie en aggregaat (UGent), basisopleiding psychotherapie (BUC) en Practitioner en Master in NLP (Arcturus).

We starten met een korte definiëring van wat faalangst is en bespreken enkele soorten. In faalangstbestrijding moeten we rekening houden met drie componenten:
- Leren leren: de studiemethodiek van een leerling dient onderzocht te worden. Een nieuwe aanpak kan zorgen voor een extra vertrouwensboost.
- De invloed van gedachten: terugkerende negatieve gedachten en zelfspraak zorgen ervoor dat angst opduikt of toeneemt. Als we faalangst willen aanpakken is het omvormen van deze constructen van cruciaal belang.
- Het lichamelijke: voelt ons lichaam stress door de faalangst of worden we faalangstig door de stress die ons lichaam voelt? Hoe dan ook, het is een derde veld waarop we moeten/kunnen inwerken.
Bovenstaande 3 componenten worden besproken, maar telkens met concrete handvaten erbij zodat je daadwerkelijk een meer uitgebreide trukendoos krijgt als leerlingbegeleider.

Middagpauze van 12.20 tot 13.10 uur (broodjesmaaltijd in de hal van gebouw Q)

Infosessie over het Postgraduaat Socio-emotionele Leerlingbegeleiding s.o. van 12.25 – 13.05 uur

13.10 – 14.30 uur: Keuzesessie reeks 2

2.01 Van gesprek naar toffere plek: leerlingenparticipatie in de praktijk
Lieselot Deckers, vormingsverantwoordelijke Vlaamse Scholierenkoepel.

Luister naar leerlingen en ze zitten veel liever op school. Is het echt zo simpel? Kom dit en nog veel meer te weten over leerlingenparticipatie en welbevinden. Ontdek good practices, wissel uit met collega's en ervaringsdeskundigen en maak meteen de vertaling naar je eigen schoolcontext.

2.02 Moeders tegen extremisme en geweld
Fatima Ezzarhouni, medeoprichtster van Jihad van de Moeders vzw.

Fatima Ezzarhouni is een moeder van 3 kinderen. Bijna 5 jaar geleden is haar zoon van 18 jaar vertrokken naar Syrië. Vervolgens is haar nachtmerrie begonnen. Ondertussen is zij samen met een andere moeder een vereniging gestart om getroffen families te ondersteunen. Zij wil samen met de deelnemers nagaan hoe we als leerlingbegeleiders kunnen omgaan met extremisme.

2.03 De socio-emotionele toolkit
Bart Mous, opleidingen maatschappelijk werk, leerkracht en psychotherapeut. Werkzaam als leerlingbegeleider in het buitengewoon secundair onderwijs.

De socio-emotionele toolkit bestaat uit een koffer met didactisch materiaal om als leerlingbegeleider op een éénvoudige en concrete werkwijze met de leerling aan de slag te gaan. Het didactisch materiaal bestaat onder andere uit werkbladen, stappenplannen, begeleidingsfiches, afbeeldingen en allerhande hulpmiddelen. Zorgvuldig samengesteld op basis van verschillende stromingen, theorieën en methodieken die geïntegreerd worden tot 1 geheel vanuit de integratieve psychotherapie.

2.04 PLUS, voor die extra kans: een uniek schoolondersteunend project!
Mie Schippers, medewerker PLUS Lier (psychologe/leerkracht).

Wij stellen graag PLUS aan jullie voor. Plus is een flexibel schoolondersteunend project dat jongeren, hun leraren, klassen en scholen op maat begeleidt om voortijdige schooluitval te voorkomen. Ons actieterrein zijn Lierse secundaire scholen, netoverschrijdend. Het is een fijne samenwerking tussen welzijn en onderwijs. Maak kennis met onze unieke werking en visie.

2.05 Het digibrein van onze jongeren: over #cyberpesten, #sexting en #digibesitas
Lien Cleynhens, psychotherapeute, psychologisch consulente en coördinator multidisciplinair centrum De Kruin.

De generatie Z, jongeren die meer gemeen hebben met leeftijdsgenoten die zich aan de andere kant van de wereld bevinden, dan met hun ouderen die in hetzelfde dorp wonen. Ze werden geboren met een smartphone in de hand. Deze digitale generatie zit gemiddeld 7,5 uur per dag naar een scherm te staren, maar waar zijn deze jongeren dan zoal mee bezig? Welke apps gebruiken ze en waarom? Wat zijn de risico’s waar deze tieners aan blootgesteld worden en hoe kunnen we hen hier het best tegen wapenen? Wat kan de rol zijn van de school en hun leerkrachten? Tijdens dit seminarie krijgt u een inzicht in het digibrein van onze jongeren. Er worden tips aangereikt om jongeren te leren op een veilige manier met nieuwe media om te gaan. Onder voorbehoud, inhoud kan nog licht wijzigen. 

2.06 EHBA: eerste hulp bij agressie op school
Annick Walgraeve, bedrijfsleider Revalidatie Carpe Diem en Master in de kinesitherapie.

Welke mechanismen spelen een rol bij een uitbarsting?
Waarom begrijpen jongeren onze vaak goedbedoelde woorden niet?
Wat kunnen we het beste doen om jongeren te helpen op het moment van de uitbarsting?

2.07 Jongeren in crisis: zoeken naar balans
Natasja Braeckmans, sociotherapeute te PZ Duffel en leerlingbegeleidster te Kaso Mortsel.
Natascha Van Dam, dramatherapeute in het PZ Duffel.

Scholen kampen met meer en meer jongeren die psychische problemen hebben. Depressie, suïcidegedachten en automutilatie komen vaak voor. Hoe komt dit? Enerzijds ervaren jongeren enorm veel druk vanuit de maatschappij om te presteren, daarnaast zorgen sociale media voor grote drang om een perfect imago te laten zien. Anderzijds is er nog altijd een taboe rond het laten zien van emoties en psychische problemen.
Hoe helpen we jongeren in tijden van crisis? Twee psychotherapeuten, beiden al jarenlang werkzaam binnen de gezondheidszorg, geven concrete tips rond het bieden van hulp aan jongeren.

2.08 Socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het nieuw doorlichtingsconcept van de onderwijsinspectie
Veerle Inghelbrecht en en Béatrice Coopman, onderwijsinspecteurs bij de Onderwijsinspectie van de Vlaamse Overheid.

Binnen het nieuwe doorlichtingsconcept kijkt de onderwijsinspectie op een geïntegreerde manier naar de leerlingenbegeleiding en gaat ze hierover in dialoog met leraren, leerlingenbegeleiders, directies, leerlingen, ouders en CLB-medewerkers. Tijdens deze interactieve workshop zoomen we in op het toezichtskader en op de effecten van een kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding bij de leerlingen, leraren en scholen.

2.09 Faalangstbegeleiding: een trukendoos… omdat iedereen een andere handleiding heeft
Pleuni Cant, klinische psychologie en aggregaat (UGent), basisopleiding psychotherapie (BUC) en Practitioner en Master in NLP (Arcturus).

We starten met een korte definiëring van wat faalangst is en bespreken enkele soorten. In faalangstbestrijding moeten we rekening houden met drie componenten:
- Leren leren: de studiemethodiek van een leerling dient onderzocht te worden. Een nieuwe aanpak kan zorgen voor een extra vertrouwensboost.
- De invloed van gedachten: terugkerende negatieve gedachten en zelfspraak zorgen ervoor dat angst opduikt of toeneemt. Als we faalangst willen aanpakken is het omvormen van deze constructen  van cruciaal belang.
- Het lichamelijke: voelt ons lichaam stress door de faalangst of worden we faalangstig door de stress die ons lichaam voelt? Hoe dan ook, het is een derde veld waarop we moeten/kunnen inwerken.
Bovenstaande 3 componenten worden besproken, maar telkens met concrete handvaten erbij zodat je daadwerkelijk een meer uitgebreide trukendoos krijgt als leerlingbegeleider.

2.10 De gevolgen van de nieuwe privacywetgeving (GDPR) voor de leerlingbegeleiders
Bert Cauwenberg, opleider aanspreekpunt informatieveiligheid van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Dienst Bestuur & Organisatie.

Vanaf 25 mei 2018 treedt de nieuwe Europese GDPR-verordening in werking, die onze huidige privacywetgeving(en) uitbreidt. Aangezien leerlingbegeleiders vanuit hun taken natuurlijk veel gevoelige informatie van minderjarigen verwerken, zal dit werk zeker beïnvloed worden door de verordening. In dit seminarie zullen de praktische gevolgen van de GDPR voor het onderwijs, en in het bijzonder voor de leerlingbegeleiders, toegelicht worden.

2.11 Socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het nieuw doorlichtingsconcept van de onderwijsinspectie
Wendy Franquet, onderwijsinspecteur bij de Onderwijsinspectie van de Vlaamse Overheid.

Binnen het nieuwe doorlichtingsconcept kijkt de onderwijsinspectie op een geïntegreerde manier naar de leerlingenbegeleiding en gaat ze hierover in dialoog met leraren, leerlingenbegeleiders, directies, leerlingen, ouders en CLB-medewerkers. Tijdens deze interactieve workshop zoomen we in op het toezichtskader en op de effecten van een kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding bij de leerlingen, leraren en scholen.

Koffiepauze (14.30 – 14.45 uur) in de hal van gebouw Q

14.45 – 16.05 uur: Keuzesessie reeks 3

3.01 De Growth mindset toegepast op je interactie met leerlingen
Kathy Douchar, germanist, voormalig leerkracht Engels en toegepaste psychologie, voormalig directeur Stedelijk Lyceum Pestalozzi, trainer, nascholer, life coach.

We bekijken en onderzoeken interactie, voorbeelden/casussen door de bril van de Growth Mindset (theorie van Stanford psychologe Carole Dweck). Wat zeg je beter wel/niet om het leren te activeren/stimuleren? Hoe vermijd je focus op de Fixed Mindset?

3.02 Herstelgericht omgaan met normoverschrijdend gedrag in een multiculturele setting
Wim Danschutter, algemeen directeur Nieuwen Bosch Humaniora - OLVI Gent.

Steeds meer scholen (ASO-TSO-BSO) worden geconfronteerd met leerlingen van een andere afkomst enerzijds, maar ook met steeds mondiger wordende leerlingen. Klasmanagement en het professioneel omgaan met normoverschrijdend gedrag zijn uitdagingen voor elke leerkracht in het hedendaagse onderwijs. 'Herstelgericht onderwijs in een multiculturele setting' omvat twee doelstellingen, namelijk: leidraad en tips voor leerkrachten in het intercultureel communiceren en omgaan met diversiteit enerzijds en in het professioneel en herstelgericht omgaan met normoverschrijdend gedrag op school anderzijds.

3.03 Handelingsgericht werken aan de hand van praktijkvoorbeelden
Tineke Tonnard, projectmedewerker duaal leren in TOPunt Gent (project DUOplus) en verbonden aan VCLB Gent. Zij heeft ervaring als leerlingbegeleider/trajectbegeleider/leerkracht AV in deeltijds onderwijs, leerkracht Frans-PAV in BSO en GOK-medewerker.

HGW beoogt de kwaliteit van het onderwijs en van de begeleiding van alle leerlingen te verbeteren. Het concretiseert kwaliteitsvol onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding, zodat een school of CLB-team effectief kan omgaan met verschillen tussen leerlingen. Door de fasen van het zorgcontinuüm heen werken leerkracht, zorgcoördinator, directie en CLB-team samen, waarbij ze systematisch de zeven uitgangspunten toepassen. Deze sessie geeft je aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden uit de context van deeltijds onderwijs en duaal leren een concrete uitwerking van de zeven uitgangspunten van HGW.

3.04 Jongeren in crisis: zoeken naar balans
Natasja Braeckmans, sociotherapeute te PZ Duffel en leerlingbegeleidster te Kaso Mortsel.
Natascha Van Dam, dramatherapeute in het PZ Duffel. 

Scholen kampen met meer en meer jongeren die psychische problemen hebben. Depressie, suïcidegedachten en automutilatie komen vaak voor. Hoe komt dit? Enerzijds ervaren jongeren enorm veel druk vanuit de maatschappij om te presteren, daarnaast zorgen sociale media voor grote drang om een perfect imago te laten zien. Anderzijds is er nog altijd een taboe rond het laten zien van emoties en psychische problemen.
Hoe helpen we jongeren in tijden van crisis? Twee psychotherapeuten, beiden al jarenlang werkzaam binnen de gezondheidszorg, geven concrete tips rond het bieden van hulp aan jongeren.

3.05 Faalangstbegeleiding: een trukendoos… omdat iedereen een andere handleiding heeft
Pleuni Cant, klinische psychologie en aggregaat (UGent), basisopleiding psychotherapie (BUC) en Practitioner en Master in NLP (Arcturus).

We starten met een korte definiëring van wat faalangst is en bespreken enkele soorten. In faalangstbestrijding moeten we rekening houden met drie componenten:
- Leren leren: de studiemethodiek van een leerling dient onderzocht te worden. Een nieuwe aanpak kan zorgen voor een extra vertrouwensboost.
- De invloed van gedachten: terugkerende negatieve gedachten en zelfspraak zorgen ervoor dat angst opduikt of toeneemt. Als we faalangst willen aanpakken is het omvormen van deze constructen van cruciaal belang.
- Het lichamelijke: voelt ons lichaam stress door de faalangst of worden we faalangstig door de stress die ons lichaam voelt? Hoe dan ook, het is een derde veld waarop we moeten/kunnen inwerken.
Bovenstaande 3 componenten worden besproken, maar telkens met concrete handvaten erbij zodat je daadwerkelijk een meer uitgebreide trukendoos krijgt als leerlingbegeleider.

3.06 De gevolgen van de nieuwe privacywetgeving (GDPR) voor de leerlingbegeleiders
Bert Cauwenberg, opleider aanspreekpunt informatieveiligheid van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Dienst Bestuur & Organisatie.  

Vanaf 25 mei 2018 treedt de nieuwe Europese GDPR-verordening in werking, die onze huidige privacywetgeving(en) uitbreidt. Aangezien leerlingbegeleiders vanuit hun taken natuurlijk veel gevoelige informatie van minderjarigen verwerken, zal dit werk zeker beïnvloed worden door de verordening. In dit seminarie zullen de praktische gevolgen van de GDPR voor het onderwijs, en in het bijzonder voor de leerlingbegeleiders, toegelicht worden.

3.07 Het digibrein van onze jongeren: over #cyberpesten, #sexting en #digibesitas
Lien Cleynhens, psychotherapeute, psychologisch consulente en coördinator multidisciplinair centrum De Kruin.

De generatie Z, jongeren die meer gemeen hebben met leeftijdsgenoten die zich aan de andere kant van de wereld bevinden, dan met hun ouderen die in hetzelfde dorp wonen. Ze werden geboren met een smartphone in de hand. Deze digitale generatie zit gemiddeld 7,5 uur per dag naar een scherm te staren, maar waar zijn deze jongeren dan zoal mee bezig? Welke apps gebruiken ze en waarom? Wat zijn de risico’s waar deze tieners aan blootgesteld worden en hoe kunnen we hen hier het best tegen wapenen? Wat kan de rol zijn van de school en hun leerkrachten? Tijdens dit seminarie krijgt u een inzicht in het digibrein van onze jongeren. Er worden tips aangereikt om jongeren te leren op een veilige manier met nieuwe media om te gaan. Onder voorbehoud, inhoud kan nog licht wijzigen.

3.08 De socio-emotionele toolkit
Bart Mous, opleidingen maatschappelijk werk, leerkracht en psychotherapeut. Werkzaam als leerlingbegeleider in het buitengewoon secundair onderwijs.

De socio-emotionele toolkit bestaat uit een koffer met didactisch materiaal om als leerlingbegeleider op een éénvoudige en concrete werkwijze met de leerling aan de slag te gaan. Het didactisch materiaal bestaat onder andere uit werkbladen, stappenplannen, begeleidingsfiches, afbeeldingen en allerhande hulpmiddelen. Zorgvuldig samengesteld op basis van verschillende stromingen, theorieën en methodieken die geïntegreerd worden tot 1 geheel vanuit de integratieve psychotherapie.

3.09 Ondersteunen van jongeren in een schoolse context, die te maken krijgen met de (moeilijk lopende) scheiding van hun ouders
Mie Schippers, jongerenpsychologe en ouderschapsbemiddelaar, 15 jaar ervaring met jongeren en hun ouders die steun zoeken in moeilijk lopende scheidingen.

In onze veranderende samenleving, zijn er steeds meer jongeren die te maken krijgen met de scheiding van hun ouders. Ontegensprekelijk heeft dit vaak een weerslag op hun schools functioneren. In deze workshop maken we kennis met de impact van scheiden op jongeren en hoe we hen hierin kunnen ondersteunen binnen een schoolse context.

3.10 Socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het nieuw doorlichtingsconcept van de onderwijsinspectie
Veerle Inghelbrecht, Wendy Franquet en Béatrice Coopman: onderwijsinspecteurs bij de Onderwijsinspectie van de Vlaamse Overheid.

Binnen het nieuwe doorlichtingsconcept kijkt de onderwijsinspectie op een geïntegreerde manier naar de leerlingenbegeleiding en gaat ze hierover in dialoog met leraren, leerlingenbegeleiders, directies, leerlingen, ouders en CLB-medewerkers. Tijdens deze interactieve workshop zoomen we in op het toezichtskader en op de effecten van een kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding bij de leerlingen, leraren en scholen.

3.11 AFGELAST - Van gesprek naar toffere plek: leerlingenparticipatie in de praktijk
Lieselot Deckers, vormingsverantwoordelijke Vlaamse Scholierenkoepel.

Luister naar leerlingen en ze zitten veel liever op school. Is het echt zo simpel? Kom dit en nog veel meer te weten over leerlingenparticipatie en welbevinden. Ontdek good practices, wissel uit met collega's en ervaringsdeskundigen en maak meteen de vertaling naar je eigen schoolcontext.

Doelgroep

- leerlingbegeleiders, directies, middenkaders, CLB-medewerkers, GOK-begeleiders en andere geïnteresseerden.
- alumni van de Postacademische Vorming of het Postgraduaat Socio-emotionele Leerlingbegeleiding in het s.o. (Universiteit Antwerpen) en hun geïnteresseerde collega's leerkrachten en directies.
- (oud-)deelnemers aan de CNO-basiscursus Socio-Emotionele Begeleiding.

Rondes

11:00 - 12:20 Keuzesessie reeks 1
13:10 - 14:30 Keuzesessie reeks 2
14:45 - 16:05 Keuzesessie reeks 3

Praktisch

De code van deze studiedag is 17/SEB/053
Deze studiedag vindt plaats op 22-05-2018 in Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, gebouw Q, parking P4.
Jouw bijdrage: 97 EUR.


Dranken, broodjesmaaltijd en syllabus zijn inbegrepen in de deelnameprijs van deze studiedag. Het aantal deelnemers is beperkt. Schrijf dus tijdig in!


Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be