Dag van de evaluatie en feedback (s.o. en h.o.) - Keuzeronde 3 (14:15 - 16:00)

Keuze Lesgever
3.01 Hoe evalueer je groepswerk? Jan T'Sas

Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Hoe zit dat met feedback, met punten geven, met het opvolgen van processen…? Bestaan daar instrumenten voor? En hoe betrouwbaar is bijvoorbeeld peer evaluatie?

Tijdens deze sessie zoomen we in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten: wie evalueert? Met welke mogelijke doelen? Waarop legt u de focus en hoe pakt u dit het best aan? U maakt kennis met verschillende evaluatiemodellen en instrumenten. Checklists en rubrieken worden getoetst aan criteria als betrouwbaarheid en validiteit. Maar ook de wolfijzers en schietgeweren komen aan bod: laat u leerlingen punten geven? Zijn meisjes op dat punt betrouwbaarder dan jongens? Is er een remedie tegen profitariaat? Beoordelen sterkere leerlingen zichzelf kritischer dan zwakkere leerlingen? Enzovoort. De antwoorden staan in recent wetenschappelijk onderzoek en ook daarvan krijgt u een beknopt overzicht.

Jan T'Sas, lerarenopleider Universiteit Antwerpen.

(herhaling van 2.04)


3.02 Hoe ervaren leerlingen evaluatie en feedback op school? Wat zouden ze graag anders zien? (VOLZET) Flor Van der Eycken

De Vlaamse Scholierenkoepel is de officiële spreekbuis van leerlingen bij het Vlaamse onderwijs. Op basis van vele gesprekken met en bevragingen bij leerlingen in het middelbaar onderwijs vertellen wij hoe leerlingen zelf aankijken tegen de manier waarop ze punten en feedback krijgen op school. Welke praktijken waarderen ze, en wat zouden ze graag anders zien? De leerlingen vertellen het u zelf en gaan er graag over in gesprek.

We nemen ook enkele interessante verhalen uit de praktijk onder de loep en laten de deelnemers kennismaken met onze feedbacktool voor leerkrachten.

Flor Van der Eycken, beleidsmedewerker onderwijs van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK). 

(herhaling van 2.05)


3.03 De kracht van comparatief beoordelen voor evaluatie en feedback. (VOLZET) Roos Van Gasse

Deze sessie vindt plaats in een computerlokaal. Het is dus NIET nodig om eigen laptop/tablet mee te nemen.

Weg met die criterialijst, vertrouw op je expertise!

Beoordelaars verschillen in strengheid, begrijpen criteria anders en ook de volgorde waarin ze taken beoordelen, speelt een rol. Dat maakt beoordelen erg moeilijk en zorgt vaak voor problemen.

Comparatief beoordelen lost deze problemen op én biedt mooie kansen voor kwaliteitsvolle feedback.

Roos Van Gasse, medewerker OOW Universiteit Antwerpen.

(herhaling van 2.06)


3.04 Wiskunde-leren evalueren en terugkoppelen: what you test is what you get Ellen Vandervieren
Gilberte Verbeeck
Filip Moons

Doelgroep: leraren wiskunde 2de en 3de graad, ook interessant voor andere leraren.

Wist je dat…

  • wiskundeleraren gemakkelijk 25% van de lestijd invullen met toetsen, taken en examens?
  • het opstellen van leerplangerichte wiskundevragen geen eenvoudige taak is?
  • er tal van valkuilen zijn waardoor er met feedback op een wiskundetaak weinig zinvol gebeurt door een leerling?

Genoeg redenen om in te zoomen op evalueren en feedback geven in de wiskundeles!

Evalueren is onlosmakelijk met leerinhouden verbonden. We zorgen voor concrete voorbeelden uit de 2de en de 3de graad. De transfer naar andere leerinhouden en/of de eigen klaspraktijk kan echter gemakkelijk worden gemaakt.

In deze nascholing leggen we onze eigen evaluatiepraktijk op de testbank. Zo brengen we onze eigen evaluatiestijl in kaart, leren we betere en leerplangerichte vragen opstellen en reiken we modellen aan voor een faire verbetering. We kijken ook naar manieren om de tijd die naar evaluaties gaat in te perken.

Onder het motto “what you test is what you get” leren we hoe we vaardigheden en attitudes in onze evaluatie kunnen meenemen. Als wiskundeleerkracht dromen we er immers van dat leerlingen wiskundig inzicht verwerven, probleemoplossend kunnen denken, dat ze reflecteren over oplossingsstrategieën en zin krijgen in wiskunde. Maar dat vertalen naar onze manier van evalueren is niet altijd even evident en soms blijven we hangen in toetsvragen die gericht zijn op reproductie van procedures en methodes. Hiervoor willen we enkele inspirerende voorbeeldvragen aanreiken.

We sluiten af met enkele inspirerende voorbeelden om feedback te doen lukken: wanneer, hoeveel en hoe?

Tijdens de nascholing focussen we ons uitsluitend op de eerder ‘klassieke’, maar erg veelgebruikte evaluatiemethodes: taken, toetsen en examens. Alternatieve evaluatievormen komen in deze navorming niet aan bod.

Ellen Vandervieren, Gilberte Verbeeck, Filip Moons, SLO Universiteit Antwerpen.

(herhaling van 1.04)


3.05 De leerling als eigenaar van zijn leerproces: hoe kan onze evaluatie dit project/proces ondersteunen? Isabelle Verbiest

Een belangrijke kerntaak van het aso is jongeren te vormen tot leerbekwame en zelfredzame leerlingen. Om dit te bereiken ontwikkelde het schoolteam een leerlijn Leren leren. Die leerlijn heeft implicaties wat betreft didactiek, evaluatie en communicatie.

Kers op de taart van deze leerlijn is het flexibel taken- en toetsenbeleid in het 6de jaar dat het sluitstuk vormt van dit proces. Vanaf het eerste semester zijn leerlingen verantwoordelijk voor het organiseren van hun langlopende taken. Vanaf het tweede semester bepalen leerlingen niet alleen wanneer ze taken afgeven, maar ook of en wanneer ze een test wensen af te leggen. Aldus nemen leerlingen hun studiewerk en studieritme volledig zelf in handen. Een hele uitdaging voor hen, die voorbereidt op het hoger onderwijs.

Isabelle Verbiest, lerares Frans en leercoach.

(herhaling van 1.05)


3.06 “Ik begrijp niet wat er verwacht wordt, mevrouw.” Goede feedback begint bij heldere kwaliteitsverwachtingen (VOLZET) Stijn Vanhoof

Zelfs de beste feedback heeft weinig effect als de leerling niet begrijpt wat er juist verwacht wordt. Maar hoe doe je dat, kwaliteitsverwachtingen helder maken?

“Wat is er nodig om voldoende, goed of uitstekend te scoren?” Hoe complexer de taak, hoe moeilijker om dit duidelijk te maken. Rubrics en criterialijsten kunnen helpen, maar leerlingen lijken ze vaak anders te interpreteren dan je bedoelt. Nochtans, wanneer de kwaliteitsverwachtingen niet duidelijk zijn, schiet feedback zijn doel voorbij. Zie het als een communicatiestoornis.  Jammer van al je harde werk!

In deze sessie ontdek je hoe je kwaliteitsverwachtingen echt tastbaar kan maken. Leerlingen actief laten werken met voorbeelden is hierbij essentieel. Verschillende mogelijke werkvormen komen aan bod. Je onderzoekt welke werkvorm in jouw context een meerwaarde aan feedback kan geven.

Stijn Vanhoof, docent Karel De Grote Hogeschool met als specialisatie feedback.

(herhaling van 1.06)


3.07 Op weg naar een cijferloze school? Het belang van doelstellingsgericht, betrouwbaar en valide evalueren, met op een adequate manier rapporteren zonder cijfers. Dominique Bruyninckx

Hoe blijf je inzetten op het evalueren vanuit de leerplandoelstellingen en blijf je het niet mathematisch benaderen van de leerling bewaken?

U krijgt een uiteenzetting van een evaluatiebeleid dat over de afgelopen 10 jaar vorm heeft gekregen en op lange termijn wil blijven inzetten op het leerproces en de leerwinst die evaluatie en feedback/feedup moet opleveren voor de leerling. Toetsen en taken moeten ondersteunend zijn en geven een beeld waar een leerling staat in zijn leerproces. Onze evaluatiepraktijk zal hier dan ook verder op afgestemd worden, waardoor de cijferloze school voor de leerling mogelijks een realiteit wordt.

Dominique Bruyninckx, pedagogisch directeur secundair ZAVO.

(herhaling van 1.07)


Terug naar overzicht van workshops