Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding 2024 - Ronde 1 (09:15 - 10:30)

Keuze Lesgever
Sessie 1.1 Zelfbeschadiging ontcijferd: leerlingen begrijpen en ondersteunen (VOLZET) Els Putzeys

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

In deze workshop sta je stil bij een belangrijke, maar vaak veronachtzaamde realiteit: automutilatie bij leerlingen. Statistieken tonen aan dat dit gedrag bij ongeveer 1 op de 10 jongeren voorkomt. Als leerlingenbegeleider, zorgcoördinator, leerkracht … is het daarom essentieel om verder te kijken dan de oppervlakte en de dieperliggende redenen achter deze zelfbeschadiging te begrijpen. Wat drijft jongeren ertoe om zichzelf pijn te doen? In deze workshop doe je meer kennis op over dit onderwerp en bieden we je tevens praktische handvaten aan om jongeren adequaat te ondersteunen en hen de nodige eerstelijnszorg te bieden.

Els Putzeys is leerlingenbegeleider, mentor en leercoach in het Sint-Agnesinstituut in Hoboken. Daarnaast is ze docent bij Fontys OSO in de master ‘Educational Needs’ waar ze o.a. als gedragsspecialist de gedragsmodules verzorgt. Als leerlingenbegeleider heeft ze heel wat ervaring met het ondersteunen van jongeren met de problematiek van automutilatie.


Sessie 1.2 In de klas omgaan met meningen en emoties bij conflicten in de wereld Sabine Anné

Het conflict tussen Israël en Hamas, de oorlog in Oekraïne, terrorisme in Brussel … De laatste tijd zijn deze onderwerpen niet meer uit het nieuws en onze hoofden weg te denken. Ook jongeren zitten met heel wat vragen, emoties en krijgen te maken met een gevoel van machteloosheid.​​​​​​ In deze sessie gaan we hier dieper op in en bieden we jou werkvormen aan om jou te ondersteunen om gevoelens en meningen bespreekbaar te maken in de klas.

Sabine Anné werkt voor Djapo, een organisatie die zich al meer dan 50 jaar inzet voor maatschappelijke vernieuwing bij kinderen en jongeren.


Sessie 1.3 Verkiezingen en polarisatie: propaganda op school Youcef Naimi

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

In de aanloop naar de verkiezingen word je op school misschien geconfronteerd met polariserende uitspraken van leerlingen. Jongeren worden steeds meer in extreme gedachten en radicale groeperingen meegetrokken, onder andere op social media, wat resulteert in het verkondigen van dit gedachtegoed op school en aan de schoolpoort. Dit kan zorgen voor conflicten. In deze sessie krijg je meer inzichten in de achterliggende oorzaken en dynamieken, maar ga je ook naar huis met concrete tips om deze uitdaging aan te gaan.

Youcef Naimi studeerde arabistiek en islamologie. Voor Ceapire werkte hij de voorbije jaren met heel wat Mechelse jongeren en creëerde onder andere veilige dialoogruimtes. Daarnaast was hij betrokken bij het ORPHEUS-project, waarbij professionals die met jongeren werken de tools en kennis krijgen om die jongeren te helpen weerbaar te maken tegen gewelddadige extremistische narratieven.


Sessie 1.4 Leerling in de spotlights: hoe als leerling zelf leren reflecteren op je emoties (VOLZET) Karen Van Dyck

Tijdens deze interactieve sessie maak je kennis met de inhoud, de werkwijze, de achterliggende kaders en de veelzijdige inzetbaarheid van de toolkit ‘Mijn draadjes doen zien en zien doen’. Je leert hoe jij als begeleider een leerling zichzelf emotioneel kan laten inschalen aan de hand van visueel materiaal en een aangepast interview. Na een korte theoretische insteek worden uiteenlopende casusvoorbeelden behandeld om de inzetbaarheid van de tool te verkennen, zodat jij nadien zelf eventueel met de toolkit aan de slag kan. Verwacht je aan een interactieve workshop.

Karen Van Dyck is deeltijds werkzaam in leersteuncentrum Expant. Daarnaast is zij psychomotorisch therapeut, erkend integratief psychoterapeut en auti- en gedragstherapeut in haar eigen privépraktijk ‘Gaandeweg’. Tevens is ze gastspreker bij diverse organisaties.


Sessie 1.5 Omgaan met introverte leerlingen Anne-Lize Stassen

Op school zijn er voldoende ‘duidelijke’ problematieken die onze aandacht opeisen. Toch is er een groep van leerlingen die regelmatig onder de radar blijft, maar daarom niet minder inspanningen vereist: de introverten. Hierdoor wordt er vaak niet afgestemd op hun noden, wat resulteert in een lager welbevinden en het niet vervullen van hun potentieel. Tijdens deze sessie gaan we kort in op het spectrum van introvert-extravert en wat dit betekent voor de schoolcontext. Daarnaast leer je hoe je met kleine ingrepen de lespraktijk kan aanpassen om meer introvert-vriendelijk te zijn.

Anne-Lize Stassen heeft een achtergrond in de psychologie met specialisatie in cognitieve gedragstherapie, maar heeft ook een verleden als leerkracht. Naast haar privépraktijk, waar ze mensen begeleidt om te werken aan hun mentaal welzijn, is ze zaakvoerder van CoCoun-Consulting, waarvoor ze spreker is bij workshops, lezingen en teambuildings.


Sessie 1.6 Hoe aan de slag met integriteit op school: over grenzen en respect (VOLZET) Kato Dausy

Een school moet een zo veilig mogelijke plek zijn voor alle jongeren en teamleden. Een plaats waar je leerlingen grenzen leert stellen en hen leert omgaan met de grenzen van anderen. In deze sessie maak je kennis met de vier subthema’s van integriteit: seksueel grensoverschrijdend gedrag, pesten, agressie en discriminatie. Je verkent enkele handige tools en leert concrete werkvormen kennen die je kunnen helpen om op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met een integriteitsbeleid op school en in de klas. 

Kato Dausy werkt voor het jongerenexpertisecentrum Pimento en heeft expertise over thema’s als relaties, seksualiteit en integriteit. Naast het werk ‘achter de schermen’, zoals het ontwikkelen van lesmateriaal en het opstellen van beleidstrajecten, neemt zij ook jongeren zelf mee in deze thema’s tijdens vormingen.


Sessie 1.7 ReflectLeer: handvaten om om te gaan met moeilijk hanteerbaar gedrag in het basisonderwijs Caroline Vancraeyveldt

Doelgroep: enkel basisonderwijs

Crisissituaties op school komen we allemaal tegen. Weten jij en je schoolteam even niet meer goed hoe hiermee om te gaan? Zijn jullie op zoek naar hulpmiddelen om moeilijk hanteerbaar gedrag aan te pakken? Maak kennis met ReflectLeer, het gratis reflectie-instrument ontwikkeld door Leuvense onderwijsprofessionals. Expert Caroline Vancraeyveldt stelt het aan je voor met veel ruimte voor interactie en diept enkele aanbevelingen uit. De focus is basisonderwijs, maar de aanbevelingen zijn ook vertaalbaar naar het secundair onderwijs.

Dr. Caroline Vancraeyveldt is lerarenopleider in de Bachelor-na-bachelor Buitengewoon onderwijs in UC Leuven-Limburg. Zij is als kernexpert verbonden aan het UCLL-expertisecentrum Education & Development. Haar expertise betreft early childhood education en moeilijk hanteerbaar gedrag in het basisonderwijs.


Sessie 1.8 Hoe groepsrollen in je team bewuster inzetten: ‘elk nadeel heb zijn voordeel’ Joeri Spillebeen

Tijdens klassenraden, in gesprekken met leerlingen, in de leraarskamer, tijdens toezicht op de speelplaats … : in elk team nemen de leden bewust en onbewust een aantal rollen op. Elk teamlid heeft een bepaalde voorkeur voor één of meerdere rollen. Deze voorkeur is het resultaat van de eigen voorgeschiedenis, persoonlijke eigenschappen en karakter. Toch heeft elk van die rollen voor- en nadelen. In deze sessie ligt de focus op de interactie tussen de verschillende rollen en hun kansen en valkuilen. Verwacht je aan een actieve zoektocht naar de mogelijkheden van je eigen rol(len) en ontdek hoe je de samenwerking in een groep kunt versterken zodat je je leerlingen optimaal kunt begeleiden.

Joeri Spillebeen heeft meer dan 20 jaar ervaring als trainer positieve groepsvorming en persoonlijke groei van leerlingen, leerkrachten en schoolteams in het basis- en secundair onderwijs. Hij gebruikt het ervaringsleren als basis voor zijn workshops. Hij is halftijds schoolcoach in een middenschool en combineert dit met freelance opdrachten.


Terug naar overzicht van workshops