Aanvangsbegeleiding: hoe maak je hier een volwaardig HR-instrument van?
Aanvangsbegeleiding is sinds vorig schooljaar een plicht en een recht. Als directeur moet je meer doen dan gewoon de uren aan iemand toewijzen. Je doel is immers de starter snel op een professioneel groeipad op maat te zetten. Je rekent daarbij op de mentor(en) maar ook op collega’s. Elkaar wederzijds inspireren en ondersteunen is hierbij essentieel.
Programma
De nascholing zal een kader schetsen rond essentiële begrippen zoals coaching, informeel leren en psychologische veiligheid. Voorts zullen deelnemers kennismaken met tools zoals MyCompass, een nieuwe geijkte methode om aan aanvangsbegeleiding te werken.
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen een brede kijk op aanvangsbegeleiding en kunnen die situeren in levenslang leren en loopbaandenken;
- kunnen vormen van informeel leren in hun team initiëren. Startende leraren hebben daar belang bij, maar het is niet exclusief voor hen;
- kunnen op basisniveau starters in hun team coachen a.h.v. een speciaal daartoe ontworpen vragenset.
Doelgroep
Mentoren, directies, geëngageerde collega’s die starters willen bijstaan.