Activerende werkvormen voor technisch lezen en schrijven (NT2)
Iemand technisch leren lezen en schrijven gaat vaak gepaard met horten en stoten.
Hoe krijg je meer dynamiek in dit proces? Hoe houd je het voor de cursist en jezelf uitdagend? Hoe krijg je ‘schwung’ in het technische lees- en schrijftraject van een cursist?
In deze nascholing laten we je graag kennis maken met een aantal interactieve werkvormen met speciale aandacht voor het technisch lezen en schrijven.
Programma
We blijven niet lang op onze stoel zitten maar gaan snel over tot actie!
We warmen op met een aantal klassikale werkvormen waarna we overgaan naar opdrachten in kleinere groepen. Daarna delen we een aantal voorbeelden van duo-oefeningen. Eindigen doen we met ‘tips & tricks’ en ‘do’s & don’ts’.
De nadruk ligt op het boeiender maken van lees- en schrijfoefeningen.
Tijdens deze sessie willen we je inspiratie bieden en je blik verruimen, waarbij je een aantal werkvormen en opdrachten krijgt aangereikt die indien nodig aangepast kunnen worden aan elk niveau.
Doelstellingen
- Je wordt geïnspireerd om variatie aan te brengen binnen je technische lees- en schrijflessen.
- Je leert hoe je interactieve werkvormen kan implementeren in je eigen lessen.
- Je probeert ‘out of the box’ te denken op het gebied van lezen en schrijven.
- Je hebt zicht op mogelijke beginnersfouten en houdt rekening met een aantal basisbeginselen.
Na het volgen van de nascholing
- heb je kennis gemaakt met verschillende interactieve werkvormen om het lezen en schrijven bij je cursisten te bevorderen;
- heb je zicht op de voordelen van het inzetten van deze dynamische werkvormen tijdens je lees- en schrijflessen;
- begrijp je de basisregels om met deze werkvormen van start te gaan;
- krijg je inzicht waar Abraham/Lien de mosterd haalt.
Doelgroep
Leerkrachten NT2, niveau breakthrough en leerkrachten NT2 Alfa (geen voorkennis vereist)