Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Nederlands   AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee om in je taalles?

AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee om in je taalles?

Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven en uit ons onderwijs. Onderzoeksresultaten uit de digimeter van imec doopten generatieve AI als de snelstgroeiende technologie in onze gehele samenleving. Willens nillens drukken tools zoals ChatGPT ons op de feiten, ook in de klas.

Aan het einde van de lesdag schrijf je zelf prompts om je te helpen bij het schrijven van formatieve feedback of lesontwerpen, bouw je jouw eigen AI-tutor en kan je jouw eigen stem klonen. Natuurlijk telkens met de bedenking: hoe koppelen we dit aan leerdoelen? Welke leerwinst kunnen we verwachten in deze AI-tijden?

 

Programma

Deze nascholing beslaat een gehele dag en bestaat uit twee delen. In de voormiddag duiken we in de werking van een GPT-tool. Hoe kan jij het inzetten als leraar? Hoe breid je contextvensters uit om zo nieuw lesmateriaal te maken? Hoe koppel je dit aan pedagogische theorieën zoals de ‘Zone van Naaste Ontwikkeling’? We ronden de voormiddag af met het gebruik van GPT-technologie bij geven van formatieve feedback bij schrijfopdrachten en leren zelfs onze eigen AI-tutor uitbouwen.

Omdat taaltechnologie meer is dan enkel ChatGPT en prompts uitwerken, duik je in de namiddag in de wereld van sentimentsanalyse, AI-gestuurde transcriptie van audiovisueel materiaal, taalredactie en leer je meer over speech-to-text en tekst-to-speech-modellen bij uitspraakopdrachten.

 

Doelstellingen

Na deze nascholing kan je:

  • Kennis:
    • AI-geletterdheid: Je kan in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden.
    • AI-geletterdheid: Je kan de werking van een GPT-model duiden.
    • AI-geletterdheid: Je kan een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt.
    • AI-geletterdheid: Je kan een praktijkvoorbeeld geven van gewenst gebruik van de technologie.
    • Valkuilen: Je kan bekende valkuilen duiden binnen de technologie (zoals hallucinaties, ecologie en privacy).
    • AI-Toepassingen: Je kan volgende begrippen in eigen woorden duiden: context, prompt, system prompt.
    • Sentimentsanalyse: Je kan de werking van een NLP en lexicon in eigen woorden duiden.
    • Stemklonen: Je kan duiden hoe een AI-model op basis van speech-to-text en fonemen aan voice cloning kan doen. Je kan tevens duiden wat de maatschappelijke meerwaarde en gevaren zijn van deze technologie.
  • Vaardigheden:
    • Lesmateriaal maken: Je kan zelf concreet en relevant lesmateriaal maken met AI-ondersteuning.
    • Verbeteren van de output: Je kan via een structuur werken aan betere verwerking van input en output voor docenten en studenten.
    • Schrijfopdrachten: Je kan een prompt uitwerken met een evaluatiematrix om te gebruiken bij formatieve feedback.
    • Schrijfopdrachten: Je kan een eigen AI-tutor maken met system prompt voor het verkrijgen van formatieve feedback bij schrijfopdrachten.
    • Sentimentsanalyse: Je kan een NLP en lexicon aanwenden om een tekst (recensie, motivatiebrief …) te analyseren.
    • Transcriptie: Je kan een speech-to-tekst-model gebruiken om een audiofragment te transcriberen.
    • Stemklonen: Je kan een TTS en STT model gebruiken om het uitwerken van stemklonen te koppelen aan een uitspraakopdracht (Engels, Duits …)

Doelgroep

Dit is een specifieke en verdiepende sessie gericht op leerkrachten secundair en hoger onderwijs uit de tweede graad en derde graad. Deze nascholing is primair gericht op docenten taalredactie en taaltechnologie, vervolgens op leerkrachten moderne (vreemde) talen en pedagogisch ICT-coördinatoren met een talige achtergrond.

Ben je geen taalleerkracht en/of op zoek naar een inleidende of brede nascholing over GPT-technologie? Dan verwijzen we je graag door naar de sessie ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling?.

Mee te brengen door cursist

Eigen laptop met je meebrengen. Controleer ook of je toegang hebt tot bijvoorbeeld Microsoft CoPilot, Google Gemini of ChatGPT.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Controleer met de lokale ICT-dienst of je toegang hebt tot Google Workspaces (indien je gebruik wenst te maken van een Google-account van de school). Je moet toegang hebben tot Colab Notebooks. Privé-accounts hebben dit standaard wel, maar schoolaccounts niet.

Goed om te weten

Ben je geen taalleerkracht en op zoek naar een inleidende of brede nascholing over GPT-technologie? Dan verwijzen we je graag door naar de sessie ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling?

Indien je deze cursus volgt, ben je mogelijk ook geïnteresseerd in de microcredential Taaltechnologie van de Universiteit Antwerpen. Wij bevelen dit warm aan. Meer informatie vind je op de website van de Faculteit.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid