Boeken in de klas: zo doe je dat! Thematisch en vakoverschrijdend werken met kinder- en jeugdliteratuur
Er verschijnen elk jaar opnieuw stapels nieuwe kinderboeken: fictie, non-fictie, poëzie… Hoe vind je je weg in dit grote kinderboekenbos? Welke boeken zijn geschikt om in te zetten in de klas, thematisch, over de vakgrenzen heen, maar ook om je leerlingen met meer plezier en begrip aan het lezen te krijgen? Welke criteria hanteer je?
Programma
Je duikt het diverse boekenaanbod in; van prentenboeken, leesboeken, informatieve boeken, poëzie en speelboeken tot ABC-boeken, en selecteert met behulp van enkele heldere criteria boeken die in de eigen klaspraktijk kunnen ingezet worden: van voorlezen en genieten van verhalen tot boeken inzetten in de lessen taal, wiskunde, techniek, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie… Je neemt een aantal werkvormen en strategieën onder de loep en past deze toe op een zelf meegebracht boek waarmee je in je klas aan de slag wil gaan. Een interactieve en inspirerende workshop die elke leerkracht met veel goesting via de bibliotheek terug naar de eigen klaspraktijk stuurt!
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- heb je een bredere kennis van het recente aanbod kinder- en jeugdboeken;
- selecteer je rijke teksten en boeken voor je klaspraktijk a.d.h.v. een aantal criteria;
- bedenk je zelf motiverende en activerende verwerkingsactiviteiten bij boeken in jouw klaspraktijk;
- ben je je bewust van het belang van het vakoverschrijdend inzetten van jeugdliteratuur in de klas en op school.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) lager onderwijs
Mee te brengen door cursist
Jouw lievelingskinderboek: Dit kan een topper zijn die je in de klaspraktijk gebruikt of eentje dat je koestert om welke reden dan ook.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Elke deelnemer maakt vooraf een inventaris van de eigen boekencollectie op school of in de eigen klas: dat mag een lijstje zijn of een foto.