ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling?
Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven en uit ons onderwijs. Onderzoeksresultaten uit de digimeter van imec doopten generatieve AI als de snelstgroeiende technologie in onze gehele samenleving. Willens nillens drukken tools zoals ChatGPT ons op de feiten, ook in de klas. Maar hoe werkt een GPT-tool? Hoe kan jij het inzetten als leraar? Wat is gewenst gebruik en hoe maak je afspraken met leerlingen en leraren rond evaluaties en (on)gewenst gebruik? In deze nascholing ontdek je samen met collega’s de mogelijkheden, beperkingen en toekomst van deze AI-technologie.
Programma
In deze nascholing werk je aan AI-geletterheid. Je krijgt een inleiding in Artificiële Intelligentie als onderzoeksveld en duik je meer bepaald in de wereld van GPT-technologie (ChatGPT, Microsoft CoPilot, Google Gemini …). Je staat stil bij het doordacht en gewenst gebruik van deze technologie. Zo verken je hoe deze technologie een meerwaarde kan betekenen voor jou als leraar en voor je leerlingen. Je maakt in deze sessie concreet lesmateriaal, maar staat ook stil bij ongewenst gebruik. Plagiaat, vuistregels, valkuilen … ook de mindere kanten van deze technologie maken integraal deel uit van die AI-geletterdheid. Kortom, in deze inleidende nascholing zet je de eerste stappen in de ‘good, bad and ugly’ van deze technologie.
Doelstellingen
Na deze nascholing beschik je over volgende kennis en vaardigheden:
Kennis:
- AI-geletterdheid: Je kan in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden;
- AI-geletterdheid: Je kan de werking van een GPT-model duiden;
- AI-geletterdheid: Je kan een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt;
- AI-geletterdheid: Je kan een praktijkvoorbeeld geven van gewenst gebruik van de technologie;
- Misvattingen: Je kan duiden wat het probleem is met de gekende (plagiaat)detectie en nieuwe GPT-technologie;
- Valkuilen: Je kan bekende valkuilen duiden binnen de technologie (zoals hallucinaties, ecologie en privacy).
Vaardigheden:
- Lesmateriaal maken: Je kan zelf concreet en relevant lesmateriaal maken met AI-ondersteuning;
- Verbeteren van de output: Je kan via een structuur werken aan betere verwerking van input en output voor docenten en studenten;
- AI- en schoolbereid: Je kan de eerste stappen zetten naar het formuleren van een afsprakenkader binnen de vakgroep/school.
Doelgroep
Leraren, directeurs, (graad)coördinatoren, leerlingenbegeleiders, pedagogische ICT-coördinatoren uit alle niveaus, kortom iedereen uit het onderwijsveld die zicht wil krijgen op de mogelijkheden (en beperkingen) van ChatGPT.
Deze nascholing is een algemene inleiding op de mogelijkheden en beperkingen van deze AI-technologie. Taalleerkrachten die taaltechnologie, taalredactie of communicatiewetenschappen geven, kunnen de verdiepende sessie AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee aan de slag in je taalles volgen.
Mee te brengen door cursist
Eigen laptop (eventueel met lader); een eigen toets, taak of klasopdracht (digitaal of op papier)
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.