Co-teaching in de kleuterschool
Steeds meer leerkrachten gaan op zoek naar kansen om op een constructieve wijze samen te werken. Ze ervaren een grote werkdruk en verantwoordelijkheid om in te spelen op de noden van de kleuters. Ze vinden in co-teaching een manier om kennis te delen, om de eigen onderwijspraktijk kritisch onder de loep te nemen en om de ontwikkeling van kleuters nog meer te stimuleren.
Programma
Breek uit je klas en ontdek de synergie van twee leerkrachten die samen het beste uit zichzelf en kleuters halen! Een verhaal van gedeelde verantwoordelijkheid, ieder op z’n kracht, elkaar aanvullend en ondersteunend. In deze nascholing staat het waarom en het hoe van co-teaching centraal. Je ontdekt de randvoorwaarden om met co-teaching te kunnen starten. Je leert meer over hoe je co-teaching op structurele wijze kan faciliteren binnen de eigen schoolorganisatie en krijgt concrete tips om co-teaching stapsgewijs te integreren. Inspiratie haal je uit de ervaringen van de andere deelnemers, uit concrete praktijkverhalen en discussies in kleine groep. Ontdek het verrassende en veelzijdige parcours van ‘tweekracht’!
Doelstellingen
De deelnemers:
- verwerven inzicht in het waarom van co-teaching;
- hebben inzicht in de effecten van co-teaching;
- hebben kennis van de 6 modellen binnen co-teaching;
- kunnen deze visie en theorie toepassen in de klaspraktijk;
- hebben inzicht in de randvoorwaarden die noodzakelijk zijn voor implementatie.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich tot kleuterleid(st)ers, zorgleerkrachten kleuters, directies.
Het is een basiscursus voor wie ermee wil starten of ermee aan de slag wil gaan als co-teacher.