Coachen van collega's
Je krijgt als leerkracht, leerlingenbegeleider, zorgcoördinator of welke functie je ook bekleedt, te maken met je collega's. Fijne collega's, lastige, moeilijke; mensen van allerlei slag. Je moet met hen overweg kunnen want het is je werk en zeker zo bepalend als je leerlingen.
Weinigen hebben officieel een mandaat om hun collega's te coachen. Het is ook niet de bedoeling om dit te lanceren, het is wel een droom dat dit er ooit komt. Je zoekt samen met de andere cursisten naar wegen hoe je met collega’s coachend in gesprek en aan het werk kan gaan.
Programma
Dag 1 en 2
Je vertrekt van het beeld dat de collega om coaching vraagt (eerder collegiale consultatie), waarbij anderen signaleren dat je collega misschien coaching nodig heeft of dat je zelf vaststelt dat een collega met bepaalde bekommernissen zit waarop jij hem/haar zou kunnen coachen.
Je staat stil bij belangrijke coachingsvaardigheden en traint in vier dagdelen het explorerend liften, waarderend versterken, betrokken confronteren en verbindend adviseren; je bekijkt en bespreekt het uitgebreide 'uimodel' en leert, uitgaande van het groeiIKhulp-model, wat de verschillende stappen in het coachingsproces kunnen zijn.
Dag 3: intervisie
Dit intervisiemoment biedt je de mogelijkheid om eigen praktijkervaringen met het coachend werken vanuit het “groeiIKhulp-model” uit te wisselen en te plaatsen binnen de gekende kaders. Je leert weerstand herkennen en hanteren en versterkt belangrijke coachingsvaardigheden via gerichte oefening.
De verschillende dagdelen worden interactief opgebouwd (met diverse werkvormen) en de inbreng van de deelnemers - waarbij uiterste discretie verzekerd wordt - is van het grootste belang om tot voldoende leereffecten te komen.
Doelstellingen
De nascholing is geslaagd als je aan het einde meer zicht hebt gekregen op je coachingsmogelijkheden naar collega’s toe en enkele coachingsvaardigheden bewuster kan hanteren.
Na het volgen van de nascholing:
- voer je een coachend gesprek vanuit de aangewezen coachattitudes (veiligheid, vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijwilligheid);
- coach je gerichter vanuit het “groeiIKhulp-model”;
- pas je je coachingsvaardigheden explorerend liften, waarderend versterken, betrokken confronteren en verbindend adviseren bewuster toe;
- ga je als coach constructiever om met weerstand.
Doelgroep
Alle mensen uit het (buitengewoon) basis- en secundair onderwijs die zin hebben om collega's te helpen met coachen. Het is niet uitsluitend bedoeld voor middenkaders, hoewel zij zeker met deze 'opdracht' te maken hebben. Mensen uit het volwassenenonderwijs kunnen ook aansluiten.