Comprehensible Input-technieken in de Alfaklas
Ben jij een leerkracht Alfa NT2 en wil je meer dynamiek in je lessen? Wil je je leerlingen/cursisten meer betrekken bij het lesgebeuren? Dan is de Comprehensible Input-methodiek (CI) wel helemaal jouw ding!
CI is nu vooral bekend in de taalklassen voor gealfabetiseerde studenten, maar mits aanpassingen zijn de technieken ook zeer goed bruikbaar voor analfabete cursisten.
Hoe je die technieken en methoden kan aanpassen naar jouw doelpubliek leer je hier!
Programma
Comprehensible Input (Begrijpelijke Input) is geen methode op zich. Het is eerder een visie op taalonderwijs die sterk gebaseerd is op de Comprehension Hypothesis van Stephen Krashen, die zegt dat we een taal pas kunnen verwerven wanneer we begrijpen wat er gezegd wordt of wat er geschreven staat.
Er zijn verschillende technieken en methoden om met Comprehensible Input taalonderwijs aan te bieden.
Uit ervaring weten we dat CI zeer goed werkt voor analfabete cursisten, maar dan moet je je manier van lesgeven aanpassen.
In deze nascholing willen we je meer achtergrondkennis geven over wat CI precies is en je een paar technieken en methoden aanleren om met CI aan de slag te gaan. We bekijken vooral wat er nodig is om ze bruikbaar te maken voor de alfaklas.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- kan je uitleggen wat Comprehensible Input inhoudt;
- ken je technieken en methoden om met CI aan de slag te gaan;
- pas je een aantal CI-technieken concreet aan je eigen doelgroep aan.
Doelgroep
Iedereen die Alfa NT2 geeft