Constructief en doelgericht schrijven op schoolrapporten en in agenda’s
Een commentaar schrijven op een schoolrapport of in een agenda is verre van een sinecure! Vaak bereiken we ons beoogde doel niet omdat de gehanteerde ‘verpakking’ te confronterend of te omfloerst is.
De bedoeling is immers dat de geschreven boodschap begrepen wordt op de manier zoals ze bedoeld is, dat de ‘ontvanger’ precies weet waarover het gaat en dat de informatie voldoende concreet is. ‘Feiten’ zijn op zich vaak voldoende confronterend. Hoe geef je echter ‘dé’ feiten weer? Bovendien is een geschreven boodschap ook altijd een beetje een visitekaartje van een school.
Kortom: de juiste commentaar op de juiste manier schrijven opdat het beoogde doel wordt bereikt, vraagt de nodige zorg.
Programma
Op een praktische manier wordt een nieuwe, aangepaste rapporteringswijze voorgesteld en worden een aantal bruikbare tips gegeven voor het schrijven van rapport- en agendacommentaren.
De cursus vertrekt vanuit een aantal mogelijkheden, uitgangspunten en doelen om meteen over te stappen naar concrete schoolsituaties.
Een actieve inbreng van de deelnemers is een absolute must om constructief te werken aan de besproken wijze van schrijven.
Werkvormen:
- Powerpointpresentatie;
- werken met aangeboden of eigen materiaal;
- groepswerk;
- plenaire weergave.
Doelstellingen
- Je kent het verschil tussen functionele en niet-functionele rapport- en agendacommentaren.
- Je kan functionele commentaren schrijven.
- Je kan de kern weergeven in een juiste ‘verpakking’.
- Je gebruikt het ‘model’ om commentaren te schrijven.
- Je ervaart het belang van ‘stijl’.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, directie, coördinatoren, ondersteunend personeel secundair onderwijs
Mee te brengen door cursist
Het is een absolute must dat u uw eigen rapport- en/ of agendacommentaren meebrengt zodat we tijdens de oefensessie hiermee kunnen werken. Uiteraard mag u ook het materiaal meebrengen om uw komende commentaren te schrijven. Dit materiaal is vereist!