Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon secundair onderwijs / Onderwijskunde / Communicatie   Constructief en doelgericht schrijven op schoolrapporten en in agenda’s

Constructief en doelgericht schrijven op schoolrapporten en in agenda’s

Een commentaar schrijven op een schoolrapport of in een agenda is verre van een sinecure! Vaak bereiken we ons beoogde doel niet omdat de gehanteerde ‘verpakking’ te confronterend of te omfloerst is.

De bedoeling is immers dat de geschreven boodschap begrepen wordt op de manier zoals ze bedoeld is, dat de ‘ontvanger’ precies weet waarover het gaat en dat de informatie voldoende concreet is. ‘Feiten’ zijn op zich vaak voldoende confronterend. Hoe geef je echter ‘dé’ feiten weer? Bovendien is een geschreven boodschap ook altijd een beetje een visitekaartje van een school.

Kortom: de juiste commentaar op de juiste manier schrijven opdat het beoogde doel wordt bereikt, vraagt de nodige zorg.

Programma

Op een praktische manier wordt een nieuwe, aangepaste rapporteringswijze voorgesteld en worden een aantal bruikbare tips gegeven voor het schrijven van rapport- en agendacommentaren.

De cursus vertrekt vanuit een aantal mogelijkheden, uitgangspunten en doelen om meteen over te stappen naar concrete schoolsituaties.

Een actieve inbreng van de deelnemers is een absolute must om constructief te werken aan de besproken wijze van schrijven.

Werkvormen:

  • Powerpointpresentatie;
  • werken met aangeboden of eigen materiaal;
  • groepswerk;
  • plenaire weergave.

Doelstellingen

  • Je kent het verschil tussen functionele en niet-functionele rapport- en agendacommentaren.
  • Je kan functionele commentaren schrijven.
  • Je kan de kern weergeven in een juiste ‘verpakking’.
  • Je gebruikt het ‘model’ om commentaren te schrijven.
  • Je ervaart het belang van ‘stijl’.

Doelgroep

Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, directie, coördinatoren, ondersteunend personeel secundair onderwijs

Mee te brengen door cursist

Het is een absolute must dat u uw eigen rapport- en/ of agendacommentaren meebrengt zodat we tijdens de oefensessie hiermee kunnen werken. Uiteraard mag u ook het materiaal meebrengen om uw komende commentaren te schrijven. Dit materiaal is vereist!



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid