De effectieve leerkracht, een meester in de kunst van het lesgeven
Alles werkt ergens en niets werkt overal! (Dylan William)
Deze woorden bevestigen dat lesgeven een erg complexe job is. Vergelijk het gerust met topsport. Het vraagt immers een voortdurende inzet, oefening en aanpassing aan de context. Als leerkracht maak je een verschil door goed en effectief les te geven. In deze nascholing zoom je in op effectieve strategieën om dit daadwerkelijk te realiseren. Het lijken soms evidenties maar door hier bewust op in te zetten zorg je ervoor dat je leerlingen zoveel mogelijk bijleren. En is dat niet net wat elke leerkracht wil?
Programma
Effectief onderwijs vraagt doenken, denken en doen.
In het eerste deel van deze nascholing sta je stil bij je eigen denken over ‘goed onderwijs’. Deel je volgende overtuigingen?
- Goed onderwijs vraagt dat je investeert in goede relaties.
- Onderwijs gaat over leren en dat betekent dat je het langetermijngeheugen van je leerlingen voedt.
- Goed leren vraagt goede gewoontes. Goed lesgeven ook.
- Geen leren zonder aandacht. De effectieve leerkracht richt de aandacht.
Het tweede deel zoomt in op het doen. Het pak je dit nu aan? Wat doet de effectieve leerkracht?
- Hoe investeer je in relaties?
- Hoe voorkom je een overladen werkgeheugen en hoe voed je het langetermijngeheugen?
- Wat zijn de goede gewoontes van de effectieve leraar?
- Wat zorgt ervoor dat leren beklijft?
- Hoe richt je de aandacht?
Niet alles is even effectief! De bouwstenen van de effectieve les ontdek je door goed te kijken naar uitmuntende leerkrachten en goed te luisteren naar de actuele inzichten van de leerpsychologie.
Op naar actief meesterschap!
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- weet je wat het verband en verschil is tussen leren, presteren en onderwijzen;
- weet je wat de betekenis en het belang is van kennis;
- ken je technieken die de impact van je lessen groter maken;
- pas je deze technieken toe in je lessen.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs of volwassenenonderwijs die na willen denken over hun effectiviteit, beleidsmedewerkers of directieleden die leerkrachten willen ondersteunen in het versterken van hun effectiviteit