De effectieve leerkracht. Een wetenschappelijk onderbouwd, inspirerend én haalbaar verhaal
"Ik wil gewoon goed lesgeven!"
Lesgeven is een ambacht en leerkrachten hebben - gelukkig maar- veel vrijheid om dat op een eigen manier in te vullen. Toch hebben alle leerkrachten eenzelfde doel: ze willen dat hun leerlingen zoveel mogelijk bijleren. Hoe pak je dat zo effectief mogelijk aan? Je krijgt nog maar eens de bevestiging: je didactische aanpak maakt echt het verschil!
Programma
De strategieën aangereikt door de cognitieve wetenschap om nog beter les te geven, staan centraal. We gaan in op volgende vragen:
- Wat zegt de ‘wetenschap van het leren’?
- Welke inzichten reikt het cognitieve wetenschappelijke onderzoek aan over ‘effectief lesgeven’?
- Welke strategieën werken en zijn makkelijk inzetbaar?
We werken op een interactieve manier en illustreren met veel voorbeelden en doorleessuggesties.
Informatie, reflectie en actie!
Doelstellingen
In deze vorming leer je:
- hoe het geheugen werkt;
- de betekenis en het belang van kennis;
- welke strategieën leren bevorderen;
- hoe je die strategieën inzet in de klas.
Doelgroep
Leerkrachten secundair en volwassenenonderwijs.
Begeleiding
Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring. Nu is hij nog actief als nascholer, coach en bemiddelaar.
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.