De waarde van woorden. Woordenschatverwerving
Zonder woorden is er geen communicatie mogelijk. Woordenschat aanleren is dan ook essentieel bij het leren van een taal. Een goede didactiek voor die woordenschatverwerving vormt een belangrijk onderdeel bij taallessen.
Deze nascholing geeft achtergrondinformatie vanuit wetenschappelijk onderzoek naar woordenschatverwerving en legt de link naar de klaspraktijk in de vorm van concrete tips en voorbeelden.
Programma
Tijdens de nascholing komen vragen aan bod als:
- Hoeveel woorden bied je aan in een les?
- Welke woorden zijn dat? Welke woorden zijn belangrijk?
- Zet je de woorden in lijstjes of in een tekst?
- Hoe kan ik woordenschat meer aan bod laten komen in mijn les?
- Wat is een goede woordenschatoefening?
Binnen het Europees Referentiekader wordt grote nadruk gelegd op de ontwikkeling van (communicatieve) taalcompetenties. Welke rol speelt woordenkennis hierin en op welke manier kan dit bijdragen tot de verbetering van de verschillende vaardigheden?
Er is ruimte voor het uitwisselen van ideeën en de inbreng van deelnemers.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- motiveren welke didactiek van woordenschatverwerving het meeste succes heeft;
- de rol van woordenkennis bij vaardigheden precies formuleren;
- de inzichten inzake woordenschatonderwijs aan hun collega’s verduidelijken.
Doelgroep
Leerkrachten talen uit het secundair en het volwassenenonderwijs. De nascholing is in de eerste plaats gericht op leerkrachten moderne vreemde talen.