Didactische werkvormen voor 21ste-eeuwse vaardigheden: aan de slag in de klas
In de huidige en nieuwe leerplannen is er duidelijk aandacht voor nieuwe vaardigheden bv. computationeel denken, mediawijsheid, creatief denken, probleemoplossend denken en handelen, kortom 21ste-eeuwse vaardigheden. In deze nascholing kom je niet alleen te weten welke dat zijn maar leer je vooral hoe je dit kan aanbrengen in je vak.
Programma
In een eerste deel zoem je in op de diverse 21ste-eeuwse vaardigheden: aan de hand van korte oefeningen die bruikbaar zijn in de klas, komen de verschillende 21ste-eeuwse vaardigheden aan bod.
In een tweede deel verken je een aantal didactische werkvormen die het verwerven van 21ste-eeuwse vaardigheden stimuleren.
In een derde deel ga je aan de slag met een geïntegreerde, motiverende didactische werkvorm waarin verschillende 21ste-eeuwse vaardigheden geoefend worden: een didactische escaperoom.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen de 21ste-eeuwse vaardigheden en kunnen deze linken aan leerplandoelstellingen;
- kunnen hun eigen lespraktijk aftoetsen aan de 21ste-eeuwse vaardigheden;
- kennen (bronnen voor) didactische werkvormen voor het verwerven van 21ste-eeuwse vaardigheden in hun eigen vak;
- kunnen een geïntegreerde, motiverende didactische werkvorm uitwerken voor het inoefenen van 21ste-eeuwse vaardigheden in hun eigen vak.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs