Digitaal strippen is best leuk!
Via strips worden heel wat doelen gerealiseerd uit verschillende vakdomeinen: gesproken en geschreven taal, drama, beeld, mediavaardigheden… Het komt allemaal aan bod.
Tijdens deze nascholing neem je meer dan tien ICT-gerelateerde ideeën onder de loep die allen een raakvlak hebben met strips: een ingesproken strip, een strip vivant, sprekende schilderijen, het jaar in beeld, puzzelen met strips, een persoonlijke avatar ontwerpen… Kortom, je zal met een figuurlijke koffer vol ideeën naar jouw school terugkeren.
Programma
Je bekijkt bestaande websites waarmee je een strip kunt maken: Comic Creator, Storyboardthat, Pixton, MakeBeliefsComix en Lego Story Visualizer. Je krijgt ook een reeks lesideeën of ICdeeTjes mee: een bestaande strip inspreken, sprekende schilderijen, jaar in beeld, een fotostripverhaal maken, puzzelen met stripafbeeldingen en een avatar ontwerpen. Nadat je deze ideeën gezien en zelf uitgeprobeerd hebt, evalueer je ook wat de mogelijkheden zijn voor je eigen klaspraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- pas je heel wat ideeën toe om digitaal met strips aan de slag te gaan in jouw klas;
- benoem je verschillende tools en websites waarmee jouw leerlingen één of andere strip kunnen maken;
- gebruik je mediamiddelen om eigen ideeën en informatie (creatief) vorm te geven en te verwerken;
- toon je je eigen mediatalent en zet je dit in bij het eigen spelen en leren en dat van anderen.
Doelgroep
De nascholing richt zich tot iedereen die iets met strips wil doen met kinderen tussen 9 en 14 jaar (2de graad lager t.e.m. eerste graad secundair onderwijs).
Mee te brengen door cursist
Laptop met lader
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Deelnemers hebben het best een gratis Google-account. Indien je een Google-schoolaccount hebt, ga dan zeker na of de instellingen zo zijn dat je deze buiten de school ook kan gebruiken.