Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Preventieadviseur   Een IAC opstellen: van dossieradministratie tot klaspraktijk

Een IAC opstellen: van dossieradministratie tot klaspraktijk

We zien steeds vaker leerlingen in het regulier onderwijs die een IAC-verslag toegewezen krijgen. Maar hoe begin je nu aan het opstellen van zo’n IAC? Na bespreking van alle noodzakelijke onderdelen ga je tijdens deze interactieve nascholing aan de slag met jouw IAC’s: je past ze meteen aan en geeft ze opnieuw vorm. Ook het administratieve luik komt aan bod: wat betekent dit concreet op de klasvloer en hoe zet je je zorguren zo efficiënt mogelijk in? Je krijgt voldoende tijd om met jouw casus aan de slag te gaan.

Programma

  1. Concreet vormelijk een Individueel Aangepast Curriculum (IAC) opstellen: van A tot Z, wat moet je noteren in een IAC-plan (van beginsituatie tot doelenselectie en evaluatie)? Je bekijkt wat de wet voorschrijft, je krijgt voorbeelden uit de praktijk en vergelijkt die met jouw eigen en elkaars IAC.
  2. Tips en tricks om met het IAC daadwerkelijk aan de slag te gaan: de participatiematrix, aangepaste lesroosters, voorbeelden van zorg- en klasstructuren, externe partners die je kan betrekken.
  3. Vraag en antwoord: neem je eigen IAC-plannen mee, waar heb je nog hulp bij nodig? Je put antwoorden uit bestaande voorbeelden en haalt inspiratie uit de ervaringen van medecursisten.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • ken je alle noodzakelijke onderdelen uit de IAC-cyclus;
  • selecteer je gepaste doelstellingen naargelang de noden van de leerling;
  • stel je een brede beeldvorming op van de leerling;
  • heb je inzicht in welke partners je kan betrekken bij het opstellen van het IAC;
  • verfijn en concretiseer je acties en afspraken zoveel als mogelijk;
  • ken je de verschillende evaluatiemogelijkheden voor een IAC;
  • heb je inspiratie om (zorg)roosters te hervormen;
  • pas je de participatiematrix toe;
  • optimaliseer je je huidige IAC-plannen.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten en zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers en leerondersteuners uit het basisonderwijs

Mee te brengen door cursist

Een laptop en/of afgedrukte IAC-plannen

Verwachte voorbereiding door deelnemer

IAC’s bekijken, eventuele vragen voorzien



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid