Eenvoudig games programmeren met Scratch
Met Scratch kan je kinderen vanaf 8 jaar op een eenvoudige manier leren programmeren omdat ze geen moeilijke programmeertaal moeten kennen maar enkel commando’s in de vorm van blokken moeten gebruiken.
Tijdens deze nascholing ga je zelf aan de slag met praktische oefeningen (niveau basisonderwijs). Je leert niet enkel programmeren maar ook computationeel denken (decompositie, patroonherkenning).
Na SCRATCH kunnen kinderen kiezen voor een ‘echte programmeertaal’ of het programmeren van een mini-computer (bijvoorbeeld ARDUINO, Raspberry Pi of MICRO:BIT).
Programma
- De SCRATCH omgeving wordt grondig bestudeerd;
- We leren eigen sprites (figuren) maken, net als de creatie van een eigen achtergrond;
- Commandoblokken worden ontwikkeld om een sprite te laten bewegen;
- Waarnemingen en vragen (in een game) worden bestudeerd;
- Analyse van de volgende algoritmen (herhaling, keuze, opeenvolging);
- Er wordt gebruik gemaakt van variabelen tijdens de ontwikkeling.
Het is een praktische nascholing voor leerkrachten di!e weinig of geen ervaring hebben met programmeren.
CNO biedt ook de cursus 'Scratch Junior' aan. Scratch Junior is een programmeertaal die speciaal ontwikkeld is voor kinderen van 1ste en 2de leerjaar lager onderwijs.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- het programma SCRATCH hanteren en een programma ontwikkelen in deze omgeving;
- eigen grafische objecten (sprites) aanmaken en deze toepassen in een programma;
- commandoblokken hanteren en gebruiken;
- variabelen gebruiken in een programma;
- computationeel denken toepassen bij het programmeren in SCRATCH;
- aan de hand van een minigids de belangrijkste functies van SCRATCH hanteren.
Als de deelnemer een USB stick meebrengt, kan men de gemaakte programma’s (games) ook meenemen.
Doelgroep
Leerkrachten 2de en 3de graad lager onderwijs
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop en lader
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Installeer Scratch op je computer (gratis te downloaden via https://scratch.mit.edu/download).