Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Eerste hulp bij toezicht voor secretariaatsmedewerkers

Eerste hulp bij toezicht voor secretariaatsmedewerkers

De pedagogie van de refter, speelplaats en studie

Hoe doe je dat? Als secretariaatsmedewerker - misschien zonder de nodige pedagogische bagage of zonder de nodige ervaring met pubers en jongvolwassenen - op een positieve manier jouw pedagogische taken binnen de schooluren vervullen in constructieve samenwerking met directie en lesgevers?
In deze vorming leren wij je – zonder dat je het voordeel hebt van een persoonlijke klasrelatie, een proefwerk dat eraan komt of een nakend oudercontact – op een positieve manier te werken met de jongeren die aan jou worden toevertrouwd tijdens de speeltijd, de middagpauze, de studie-uren.
We geven tips en tricks en bieden je tal van handvaten aan om beslagen op het ijs te komen als je aan de schoolpoort of in de studiezaal wordt gezet.
Daarnaast leren we ook hoe je crisissen kan voorkomen of inperken en hoe je jongeren met individuele problemen kan verder helpen.

Programma

In deze vorming gaan we eerst en vooral na wat pubers van vandaag beweegt. Ze reageren vaak onder invloed van hun hormonen, zijn onzeker of net té zelfzeker en zetten wel eens een masker op. In groep regeren er tussen deze jongeren nog andere wetten. Groepsdruk, pestgedrag, de mooiste, beste, stoerste willen zijn, ‘erbij horen’, …
We bekijken hoe je positief kan inspelen op de dynamiek tussen deze jongeren als je hen enkel kent van op de speelplaats of de refter. Je krijgt handvaten aangereikt om bij te dragen aan een veilige en respectvolle sfeer op school met oog voor de eigenheid van jonge mensen.
Tijdens de vorming werken we aan een open en positieve begeleidingshouding op basis van informatie over conflicthantering en hoe constructief in te grijpen bij pestgedrag. Dit zou moeten leiden tot een beter inzicht in wat er op de speelplaats gebeurt en bijgevolg ook tot een efficiënter ingrijpen.

Werkvormen

Naast het voorstellen van enkele theoretische modellen worden er vooral concrete cases uit jouw dagelijkse schoolleven geanalyseerd, wordt er in kleine groepjes gediscussieerd en gewerkt rond een efficiënte en positieve begeleidingshouding. We vertrekken vanuit zelfreflectie en de eigen schoolrealiteit om samen te zoeken naar jouw persoonlijke begeleidingsstijl en hoe deze zo effectief mogelijk in te zetten.

Doelstellingen

Je krijgt de nodige bagage om zelfverzekerd voor een groep pubers te staan, op de speelplaats, in de refter of tijdens een extra murosactiviteit door:

  • je inzicht te geven in de leefwereld en de psychische, emotionele en fysieke ontwikkeling van jongeren;
  • de groepsdynamische processen die zich onder pubers afspelen te leren analyseren;
  • van elkaar te leren;
  • een hele lijst tips & tricks die je in staat zal stellen problemen te voorkomen en gepast in te grijpen als dat moet.

Doelgroep

Ondersteunend personeel (SO)

Deze opleiding is gebaseerd op de CNO opleiding ‘begeleiden van jongeren buiten de klas’. Wie deze dag reeds volgde, dient zich bewust te zijn van inhoudelijke overlappingen.

Begeleiding

Caroline Steyaert, algemeen directeur bij AFS Interculturele Programma’s vzw en oprichter van Zin-d'erin(g), de onderwijsdienst Chirojeugd Vlaanderen - sinds 2018 Pimento vzw.

Mee te brengen door cursist

Pen en papier.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen