Effectiever samenwerken vanuit inzicht in jezelf en de ander
“Hoe kan je de effectiviteit van je leerkrachtenteam versterken waarbij verschillen optimaal benut worden?”
“Het lijkt op het eerste zicht niet te klikken met mijn nieuwe collega, toch wil ik graag productief samenwerken. Wat kan ik zelf doen en wat kan ik hier uit leren?”
“Wat kan ik leren van mijn leerlingen?”
Iedere persoon in elke school is uniek. Iedereen heeft zijn manier om naar de wereld te kijken en dit creëert verschillende stijlen, behoeften en verwachtingen. Deze verschillen zorgen soms voor conflicten maar vormen in feite een kracht. Het kunnen herkennen, waarderen en benutten van verschillen is van cruciaal belang voor het ontwikkelen van relaties die gebaseerd zijn op wederzijds respect en begrip in plaats van op oordelen. Met meer inzicht in onszelf en in de anderen krijgen we zicht op wat ons meer energie geeft of net ontneemt. Bovendien leren we hoe onze krachten zodanig te bundelen dat we erop kunnen voortbouwen om onze (organisatie)doelstellingen te realiseren.
Programma
Jouw percepties worden op een unieke manier gekleurd door jouw kennis, overtuigingen en opgedane ervaringen. Jouw gedrag komt voort uit jouw percepties en heeft uiteindelijk invloed op jouw relaties en interacties. Volgens de Zwitserse psycholoog C.G. Jung (1875-1961) kan je eigenschappen van anderen die je ergeren, gebruiken om een beter inzicht te krijgen in jezelf.
In deze opleiding leer je het begrip perceptie en gedragsvoorkeuren kennen. Door het leren kennen, erkennen en integreren van jouw voorkeuren, ga je op een meer begrijpende manier met elkaar om, verbeter je jouw relaties en komt er een enorme hoeveelheid creativiteit vrij. Deze opleiding is grotendeels gebaseerd op het werk van C.G. Jung en het Insights Discovery® model.
Werkvormen:
De theorie rond perceptie en schaduw wordt interactief aangebracht met voorbeelden uit de praktijk. Je vertrekt vanuit concrete situaties waarop je reflectie- en ervaringsgerichte oefeningen doet om jouw voorkeursstijl te leren kennen en jouw schaduw te ontdekken en te integreren.
Doelstellingen
- Je leert de begrippen perceptie en perceptieladder kennen.
- Je kan hiervan het belang zowel op persoonlijk vlak als op teamniveau goed inschatten.
- Je maakt kennis met je eigen gedragsvoorkeuren en je kan daar verder zelf mee aan de slag.
- Jouw samenwerking verbetert en je functioneert effectiever in je team omdat je vanuit zelfinzicht bewust leert afstemmen en verbinden met je collega’s.
Doelgroep
Directie, middenkader, leerkrachten en ondersteunend personeel (alle niveaus ook buitengewoon onderwijs).