Efficiënt werken aan een leerlijn presentatievaardigheid
Vaardigheden verwerven je leerlingen door ze te doen. Maar hoe zorg je voor een leertraject presenteren binnen een schooljaar in een grote klasgroep?
Groepspresentatie met rollen, verschillende presentatievormen, een portfolio met beperkte checklists, peer- en selfassessment, en een camera helpen je op weg.
Programma
Zowel in het hoger onderwijs als in het bedrijfsleven moeten jongvolwassenen zichzelf, hun product of dienst, hun onderzoek, hun bevindingen enz. op een professionele manier kunnen presenteren. Daar zijn we van overtuigd. Stel dat je als leraar Nederlands met 3 of 4 lesuren per week en een klasgroep van 25 leerlingen (of meer) wil werken aan die presentatievaardigheid, dan zit je met een prangend probleem. De tikkende klok. Met het drukke leerplan, de vele vaardigheden waaraan je wil werken en je behoefte aan variatie, kom je – als je alles goed plant en organiseert – uit op één (of maximaal twee) presentatie(s) per leerling per jaar. Dat kan je echt geen leerlijn noemen. Hoe kan je je leerlingen het presenteren dan leren, als ze zo weinig oefenmomenten hebben?
Bovendien, als het die ene keer voor de leerling niet zo goed verlopen is, kan dit ook tot faalangst en spreekangst leiden. Tenzij je die leerling zo snel mogelijk, en met nieuwe, haalbare feedback en objectieven, weer voor de klas zet. Hoe organiseer je dat zonder de andere aspecten van je leerplan in het gedrang te brengen?
In deze workshop kijken we naar verschillende tijdbesparende vormen van presenteren. Het doel daarbij is om in je jaarplanning te voorzien dat elke leerling minstens drie presentaties doet, waarbij telkens nieuwe bijkomende aandachtspunten aangeboden worden. Deze cyclische aanpak zorgt voor herhaalde effectieve oefenmomenten en dieper, beklijvender leren.
Je krijgt een uitgewerkte leerlijn presenteren mee die je naar je hand kan zetten en meteen kan inzetten bij je klassen. De instructies voor de leerlingen zijn opgebouwd in een flexibele studiewijzer voor begeleid zelfstandig leren, zodat je de groepjes individueel inhoudelijk kan coachen. De presentatievormen zijn gevarieerd en gelinkt aan wat vandaag in bedrijven en in de academische wereld gangbaar is. Soms wordt de presentatie visueel ondersteund met een poster, een powerpoint of een prezi, maar soms kiezen we ervoor om dat net niet te doen. In de OVUR-structuur zijn herhaaldelijk reflectie- en evaluatiemomenten voorzien. Daarbij spelen voor de leerlingen zelfevaluatie en de beoordeling van elkaar een grote rol. Naarmate de leerlingen de beoordelingscriteria beter leren observeren bij elkaar, passen ze ze ook beter bij zichzelf toe. Dat observeren lukt het best als ze de gefilmde beelden telkens weer kunnen zien en evalueren. De leerling houdt zijn eigen voortgang bij in zijn presentatieportfolio.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- een school-/klaseigen leerlijn presentatievaardigheid uitwerken voor hun leerlingen;
- hierbij elke leerling voldoende oefenmomenten per jaar geven, met telkens nieuwe aandachtspunten en observatiecriteria, in een cyclisch leerproces;
- de leerlingen laten reflecteren op de eigen presentatievaardigheid en op die van de klasgenoten;
- een veelheid aan presentatievormen in zetten, en zo zorgen voor variatie en de aanspreking van verschillende talenten;
- het presenteren van hun leerlingen een doelbewuste groei laten doormaken.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands van de doorstroom- en dubbele finaliteit 2de en 3de graad.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.