Experimenteren met differentiëren in de taalklas
Hoever sta jij op het gebied van klasdifferentiatie? Misschien verder dan je denkt! Als taalleerkracht bouw je vaak vanzelf differentiatie in je lessen in. Heb je toch nog het gevoel dat je meer zou kunnen doen en maak je graag kennis met een aantal concrete werkvormen? Dan nodigen we je uit om mee te komen experimenteren met differentiëren!
Programma
Aan de hand van een zelftest ga je na hoever je staat op het gebied van klasdifferentiatie.
Vervolgens ga je klassikaal en in kleine groepen aan de slag met concrete en handige, pasklare werkvormen. De nadruk ligt op haalbaar differentiëren: het omgaan met verschillen door middel van didactische en organisatorische ingrepen.
Je toetst deze werkvormen af aan de zelftest en wisselt je ervaringen en ideeën uit met collega’s.
Tot slot volgen nog een aantal voorbeelden (onder andere ook van differentiatie bij evaluatie) en enkele tips voor nog meer differentiatiekansen in de klas.
Doelstellingen
De deelnemers krijgen:
- inzicht in een aantal aspecten van differentiatie;
- concrete werkvormen die in de taalklas kunnen ingezet worden.
Doelgroep
Leerkrachten vreemde talen en NT2-leerkrachten uit het secundair en volwassenenonderwijs