Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Didactiek / Werkvormen   Feedback to the future: brandstof voor groei!

Feedback to the future: brandstof voor groei!

In onze superdiverse klassen is het geven en ontvangen van feedback en feedforward meer dan ooit noodzakelijk. Meer nog, het zou zonde zijn om de meerstemmige wijsheid in onze scholen niet te benutten. Los van 'scores' en 'punten' leren we immers vooral van elkaar. En dat gaat uiteraard veel verder dan enkel de leerling die leert van de leerkracht.
Ook wij als volwassenen groeien door onze blik te verruimen en nieuwe perspectieven toe te voegen aan onze eigen waarheid. Met een beetje lef en een snuifje moed leren we gesprekken opbouwen, bekrachtigen, betrokken confronteren, prioriteiten bepalen en gericht doelen formuleren. Voor onze leerlingen, voor onszelf of op beleidsniveau.
Onderwijzen betekent 'laten groeien' en dat is precies waar deze vorming op inzet.

Programma

Om een helder verhaal op te bouwen, starten we met waarom feedback zo noodzakelijk is en formuleren we gerichte doelen.
Je leert hoe je concrete feedback en feedforward kan geven om groei te bevorderen en zoomt ook in op wat je er daarna mee aan moet. Per feedbackdoel krijg je een theoretische kapstok mee om terminologie aan op te hangen. Daarna leer je van elkaar a.d.h.v. casussen en/of reflectieoefeningen. Uiteraard krijg je ook praktische tips mee waarover je in gesprek gaat en die je kan inzetten op school.
Daarna ga je dan dieper in op het 'ontvangen van feedback'. Aan welke voorwaarden moet er voldaan zijn om het gesprek aan te kunnen gaan? En hoe komt 'feedback' binnen?
Ga je zelf ook op zoek naar feedback? En hoe gericht doe je dat dan? Welke gesprekken durf je voeren? En welke ga je misschien nog steeds uit de weg?
Ook hier krijg je tools om vrijmoedig te spreken om ook thema's die spannend aanvoelen bespreekbaar te maken. Laten we samen 'groei' op een constructieve manier prioriteren.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • ervaar je de multi-dimensionaliteit van feedback;
  • zet je evidence-informed in op de drie belangrijkste doelen van feedback a.d.h.v. aangereikte theoretische kaders;
  • faciliteer en geef je concreet en constructief feedback en feedforward;
  • geef je aandacht aan de voorwaarden voor het geven en ontvangen van feedback;
  • vraag je gericht feedback en feedforward om ook zelf te kunnen groeien;
  • reflecteer je op je eigen denken en handelen;
  • breng je tools in de praktijk om vrijmoedig te spreken en in co-creatie doelen te formuleren.

Doelgroep

Zorg- en klasleerkrachten, leerondersteuners, beleidsondersteuners, directies en andere onderwijsprofessionals uit het (buitengewoon) lager onderwijs met een hart voor groei.

Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.

Mee te brengen door cursist

Breng gerust een concrete vraag/complexe situatie mee m.b.t. feedback die je graag beantwoord wil zien.



Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen