Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk op jouw school - startdagen voor leraren en leidinggevenden
Onderwijs gaat over leren. Maar wordt er ook geleerd en hoe weet ik dat? Best moeilijke vragen! Gelukkig heb jij als leraar de sterkste instrumenten in handen om die vragen te beantwoorden. Evalueren blijft het meest complexe en emotionele thema in onderwijs, maar ook het belangrijkste. Er is immers geen leren zonder evalueren!
Programma
In deze tweedaagse gaan we na hoe evalueren het leren kan ondersteunen. Je maakt werk van een krachtige formatieve evaluatiepraktijk. Leren blijft de verantwoordelijkheid van leerlingen, maar als leerkracht kan je dit leren wel stimuleren en ondersteunen. De kernvraag hierbij is: "Hoe geef ik les zodat formatief evalueren mogelijk wordt en haalbaar is?" Alle aandacht gaat naar de klaspraktijk. Je bekijkt de belangrijkste strategieën en vertaalt die in concrete klaspraktijken. Je krijgt dus een waslijst aan technieken waarmee je die formatieve evaluatiecultuur waar kunt maken in de klas. Eindresultaat: leerlingen die meer betrokken zijn en meer gemotiveerd!
Een tweedaagse die directies, beleidsmedewerkers en vooral leerkrachten wil sterken in het ontwikkelen van een sterke formatieve klaspraktijk.
Doelstellingen
In deze nascholing:
- duiden we evalueren als cruciaal onderdeel van leren;
- duiden we het cruciale verschil tussen summatieve en formatieve evaluatie;
- schetsen we de 5 sporen waarmee elke school en elke leerkracht vorm kan geven aan formatieve evaluatie;
- vertalen we die 5 sporen in heel concrete klaspraktijken met tal van voorbeelden;
- maken we leerlingen zo meer verantwoordelijk voor hun eigen leren.
Doelgroep
Directies, coördinatoren en leerkrachten uit het secundair van alle finaliteiten en het volwassenenonderwijs.