Zoek een nascholing
Je bent hier: Volwassenenonderwijs / Onderwijskunde / Communicatie   Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk op jouw school - startdagen voor leraren en leidinggevenden

Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk op jouw school - startdagen voor leraren en leidinggevenden

Onderwijs gaat over leren. Maar wordt er ook geleerd en hoe weet ik dat? Best moeilijke vragen! Gelukkig heb jij als leraar de sterkste instrumenten in handen om die vragen te beantwoorden. Evalueren blijft het meest complexe en emotionele thema in onderwijs, maar ook het belangrijkste. Er is immers geen leren zonder evalueren!

Programma

In deze tweedaagse gaan we na hoe evalueren het leren kan ondersteunen. Je maakt werk van een krachtige formatieve evaluatiepraktijk. Leren blijft de verantwoordelijkheid van leerlingen, maar als leerkracht kan je dit leren wel stimuleren en ondersteunen. De kernvraag hierbij is: "Hoe geef ik les zodat formatief evalueren mogelijk wordt en haalbaar is?" Alle aandacht gaat naar de klaspraktijk. Je bekijkt de belangrijkste strategieën en vertaalt die in concrete klaspraktijken. Je krijgt dus een waslijst aan technieken waarmee je die formatieve evaluatiecultuur waar kunt maken in de klas. Eindresultaat: leerlingen die meer betrokken zijn en meer gemotiveerd!

 

Een tweedaagse die directies, beleidsmedewerkers en vooral leerkrachten  wil sterken in het ontwikkelen van een sterke formatieve klaspraktijk.

Doelstellingen

In deze nascholing:

  • duiden we evalueren als cruciaal onderdeel van leren;
  • duiden we het cruciale verschil tussen summatieve en formatieve evaluatie;
  • schetsen we de 5 sporen waarmee elke school en elke leerkracht vorm kan geven aan formatieve evaluatie;
  • vertalen we die 5 sporen in heel concrete klaspraktijken met tal van voorbeelden;
  • maken we leerlingen zo meer verantwoordelijk voor hun eigen leren.

Doelgroep

Directies, coördinatoren en leerkrachten uit het secundair van alle finaliteiten en het volwassenenonderwijs.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid