Gezag en respect... zonder woorden
Mag je als leerkracht nog eisen stellen, niet te bediscussiëren grenzen stellen? Of moeten afspraken onderhandeld worden en in samenspraak met de groep opgesteld worden?
Sinds halfweg vorige eeuw werd de focus verlegd, van éénrichtingseisen naar medezeggenschap, een terechte inhaalbeweging. Nu horen we vaak leerkrachten vragen: "Mag er terug ten gepaste tijde gezag zijn, en hoe presenteer ik grenzen op een efficiënte, respectvolle manier?"
Programma
Om je plaats te vinden in een leefgemeenschap (opvang, gezin, klas, jeugdvereniging, buurt...) is het gebruik van codetaal veel efficiënter dan woorden. Het is je lichaam dat vertelt of je kordaat leiding neemt, begeleidt, twijfelt, kwaad of ontgoocheld bent. Het is je lichaam dat vertelt of er ruimte is voor discussie of niet.
We onderscheiden vijf posities in de 'sociale orde', elke positie kent zijn non-verbale communicatie:
- kordaat leiderschap, geen discussie;
- begeleider, discussie mogelijk;
- gewelddadig leider, schrikbewind;
- onderwerping;
- geïsoleerde positie.
Respectvol leiding nemen en respectvol grenzen communiceren, zijn vaardigheden die we tijdens deze nascholing verkennen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- het belang van kordaat leiderschap als leerkracht met voorbeelden beschrijven;
- de non-verbale codetaal die eigen is aan respectvol en kordaat leiderschap hanteren.
Doelgroep
Alle onderwijsniveaus: leerkrachten - begeleiders - directie.