Grenzen stellen... aan peuter en kleuter
Deze nascholing werd eerder georganiseerd onder de titel 'Afspraken maken met peuter en kleuter'.
Hoe kan je als kleuterleerkracht of begeleider peuters en kleuters grenzen aanleren? Vaak zijn kleuters mondig, anderstalig, nog niet groepsbewust, anders opgevoed...
Toch zijn ze allen voldoende talig: geen woorden, maar de universele taal van je lichaam.
Programma
Mensen zijn sociale wezens. Elke leefgroep heeft een sociale ladder, ook je klas.
Een kleuter heeft al kennis van en ervaring met verschillende posities: eisende leider, charmerende leider, gewelddadige leider, volger. Deze posities worden niet met woorden gecommuniceerd, wel met lichaamstaal : ogen, wenkbrauwen, mond, kaakspieren, schouders, toonhoogte, stemritme... Deze taal is ouder dan je moedertaal, aangeboren en universeel. Kennis van deze oertaal maakt je interventie terug wat efficiënter.
- Leiders stellen grenzen en leiden doe je uiteraard met woorden, maar als je woorden ondersteund worden door de juiste lichaamstaal (taal van de kordate leider), dan zal je boodschap veel efficiënter zijn. Grenzen moeten eenvoudig en duidelijk zijn (op een stip staan, niet over een lijn). En... leiders zijn rustig, geduldig, ernstig en gaan nooit in discussie...
- Begeleiden: kinderen in een langer traject begeleiden naar een gewenst resultaat, ondersteun je door de lichaamstaal van de vriendelijke leider. Geen grens, maar een wens, een optie, een traject met vallen en opstaan. Begeleiders zijn vriendelijk en uitnodigend naar gesprek.
- Dreigend leiderschap is emotiegestuurd. Je bent kwaad, ontmoedigd... Dit is de minst efficiënte vorm van leiding nemen. Besef ook dat geëmotioneerd leiderschap heel wat energie vraagt. Kwaad, lastig, ontmoedigd voor een klas staan is een energievreter.
- Onderwerping: je hebt de zaak opgegeven, je stopt met leiding nemen. Je valt in de lichaamstaal van ontmoediging-onzekerheid-onderwerping. Kleuters 'lezen' je twijfel, je onmacht...
Zo verkennen we vier posities en hun respectievelijke lichaamstaal: kordaat leiderschap, vriendelijk leiderschap, emotiegestuurd leiderschap en ontmoediging.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- benoem je de verschillende sociale posities van jouw leerlingen;
- herken je je eigen lichaamstaal
- voorkom je door gebruik te maken van een juiste lichaamstaal correctionerende interventies.
Doelgroep
Iedereen uit het kleuteronderwijs
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.