Haal meer uit je lessen begrijpend lezen
Leesvaardigheid is fundamenteel voor succes op school en in de maatschappij, maar de leesprestaties van onze leerlingen gaan erop achteruit. Bovendien zijn er steeds minder jongeren die graag lezen.
Hoe kunnen we begrijpend lezen versterken zonder onze leerlingen nog meer te demotiveren?
Welke didactische middelen en werkvormen maken onze lessen lezen effectief?
Programma
We staan stil bij wat begrijpend lezen zo moeilijk maakt en wat de kenmerken zijn van een krachtige begrijpend-leesdidactiek.
We laten aan de hand van concreet uitgewerkte lessen zien hoe je meer uit lezen kan halen en hoe je alle leerlingen goed en graag leert begrijpend lezen.
Verder staan we stil bij welke teksten geschikt zijn om van onze leerlingen betere en meer gemotiveerde lezers te maken. Bij die tekstkeuze gaan we bewust op zoek naar mogelijke transfers naar andere vakken.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen de valkuilen van begrijpend lezen;
- kunnen de inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar effectiviteit van de leesvaardigheidsdidactiek omzetten naar hun klaspraktijk;
- kunnen een lesaanpak ontwikkelen waarin de principes van effectief leesonderwijs samen worden uitgewerkt en versterkt.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands in de eerste graad en eerste jaar tweede graad alle finaliteiten. Transfer naar zaakvakken is mogelijk.