Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Help, mijn hoofd ontploft! Over hoe de wereld binnenkomt bij kinderen met ASS

Help, mijn hoofd ontploft! Over hoe de wereld binnenkomt bij kinderen met ASS

Het ene moment lijkt hij doof, het andere moment stoort het hem als iemand anders fluistert. Hoe zit dat?

Programma

Mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) nemen de wereld op een andere manier waar. Zelf beschrijven ze hun ASS vaak als: anders horen, zien, voelen, ruiken… Dit heeft als gevolg dat ze soms overweldigd worden door indrukken. Je leert deze problemen herkennen en je krijgt tips om je klas zo in te richten dat kinderen met ASS – en ook andere kinderen – minder stress ervaren.

Ook op de speelplaats loopt het soms fout: kinderen met ASS worden als ‘stout’ gezien of kruipen weg. Je komt te weten dat een andere manier van waarnemen hiervan vaak de oorzaak is én je neemt de speelplaats van je eigen school kritisch onder de loep.

Ook de andere manier van denken van kinderen met ASS heeft gevolgen voor hun leren. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt duidelijk welke moeilijkheden deze kinderen in onze klassen ervaren. Zo kom je te weten waarom details zo belangrijk zijn, op welke manier je een gesprek kan voeren en hoe zij geholpen kunnen worden bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden.

Concrete tips helpen je op weg om jouw klas of school autisme–vriendelijker te maken.

Dit is een praktische vorming, met duidelijke linken naar je eigen praktijk.

Doelstellingen

Na deze nascholing kan je:

  • de link leggen tussen het gedrag van leerlingen met ASS en hun andere manier van waarnemen;
  • de omgeving (klas en speelplaats) van leerlingen met ASS aanpassen aan hun noden, op zo’n manier dat het de hele klas ten goede komt;
  • leerlingen met ASS strategieën aanbieden om te leren omgaan met over- of onderprikkeling;
  • op een autisme-vriendelijke manier een gesprek opstarten met kinderen met ASS.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten en zorgcoördinatoren uit het (buitengewoon) kleuter- en lager onderwijs.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid