Help, mijn hoofd ontploft! Over hoe de wereld binnenkomt bij kinderen met ASS
Het ene moment lijkt hij doof, het andere moment stoort het hem als iemand anders fluistert. Hoe zit dat?
Programma
Mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) nemen de wereld op een andere manier waar. Zelf beschrijven ze hun ASS vaak als: anders horen, zien, voelen, ruiken… Dit heeft als gevolg dat ze soms overweldigd worden door indrukken. Je leert deze problemen herkennen en je krijgt tips om je klas zo in te richten dat kinderen met ASS – en ook andere kinderen – minder stress ervaren.
Ook op de speelplaats loopt het soms fout: kinderen met ASS worden als ‘stout’ gezien of kruipen weg. Je komt te weten dat een andere manier van waarnemen hiervan vaak de oorzaak is én je neemt de speelplaats van je eigen school kritisch onder de loep.
Ook de andere manier van denken van kinderen met ASS heeft gevolgen voor hun leren. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt duidelijk welke moeilijkheden deze kinderen in onze klassen ervaren. Zo kom je te weten waarom details zo belangrijk zijn, op welke manier je een gesprek kan voeren en hoe zij geholpen kunnen worden bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden.
Concrete tips helpen je op weg om jouw klas of school autisme–vriendelijker te maken.
Dit is een praktische vorming, met duidelijke linken naar je eigen praktijk.
Doelstellingen
Na deze nascholing kan je:
- de link leggen tussen het gedrag van leerlingen met ASS en hun andere manier van waarnemen;
- de omgeving (klas en speelplaats) van leerlingen met ASS aanpassen aan hun noden, op zo’n manier dat het de hele klas ten goede komt;
- leerlingen met ASS strategieën aanbieden om te leren omgaan met over- of onderprikkeling;
- op een autisme-vriendelijke manier een gesprek opstarten met kinderen met ASS.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten en zorgcoördinatoren uit het (buitengewoon) kleuter- en lager onderwijs.