Je bent hier:
Kleuteronderwijs / Zorg / ICT
Het verhaal van De Wereldreiziger: succesvol aan de slag met (taal)achterstand, digitale en andere oplossingen
Het verhaal van De Wereldreiziger: succesvol aan de slag met (taal)achterstand, digitale en andere oplossingen
De Wereldreiziger is een basisschool in hartje Antwerpen. Elke leerling is er welkom en het team heeft enkele straffe weloverwogen beleidskeuzes gemaakt. Het gevolg van die keuzes in combinatie met de context van de school maakt echter dat de uitdagingen op de klasvloer gigantisch zijn. Welke keuzes maakt de school en welke (digitale) tools worden er gebruikt? Hoe kan je er op jouw school ook mee aan de slag? Je komt het te weten tijdens deze nascholing.
Programma
Tijdens deze nascholing krijg je eerst meer inzicht in de uitdagingen (en de context) waarmee De Wereldreiziger geconfronteerd wordt.
Ze verklaren de enorme (taal)achterstand waar de school rekening mee moet houden. Sterker nog, ze dwingen de school tot het maken van beleidskeuzes en het invoeren van verschillende tools. Zonder wonderen te verrichten behaalt De Wereldreiziger aantoonbaar resultaat. We brengen die (taal)achterstand in kaart, bespreken het daaruit voortvloeiend beleid en stellen verschillende (digitale) tools voor. Sommige met aantoonbare leerwinst als resultaat.
Verschillende uitdagingen worden tegenover verschillende tools gezet. Bij elke uitdaging volgt een moment waarop je bekijkt wat de omstandigheden in jouw school zijn en of je iets kan meenemen. We koppelen constant tussen werkdruk en werkgeluk en belichten ook de rol die de leidinggevende kan spelen.
Doelstellingen
- Je ontwikkelt de vaardigheid om van uitdagingen via tools naar oplossingen te evolueren.
- Je verwerft kennis rond verschillende bewezen succesvolle tools die leerkrachten ondersteunen.
- Je erkent en herkent het belang van helder beleid in functie van werkgeluk en werkdruk.
- Je krijgt inzicht in hoe (taal)achterstand kan omgebogen worden.
- Je vergroot je Growth Mindset en gaat met alle leerlingen aan de slag.
- Je verwerft tools om je collega’s te inspireren en motiveren.
Doelgroep
Directies, beleidsteams, (zorg)leerkrachten, schoolbesturen en ICT-/zorgcoördinatoren uit het basisonderwijs zijn allen welkom. In eerste instantie is de sessie op beleidsmakers gericht, maar dat kan je erg breed interpreteren. Ook een leerkracht die met impact aan de slag wil, kan heel wat inspiratie opdoen.
Mee te brengen door cursist
Een laptop met lader
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.