Hoe sociale vaardigheden van kinderen vergroten?
Sociale vaardigheden zijn nodig om met andere kinderen te kunnen spelen, om vrienden te maken. Bij sommige kinderen verloopt dit contact niet zo vlot en zo komen ze steeds meer alleen te staan. Hoe kan je kinderen 'sterker' en 'weerbaarder' maken door te werken aan hun zelfvertrouwen en hen sociaal inzicht bij te brengen?
Programma
We gaan praktijkgericht aan de slag met diverse sociale vaardigheidstrainingsmethodes om zo de mogelijkheid te hebben om in de school een sociale vaardigheidstraining te kunnen aanbieden.
Het opzet van zo'n training is vooral om kinderen doorheen spelletjes, rollenspellen, tekeningen, kleien, verbeelding en fantasie-oefeningen nieuwe vaardigheden aan te leren.
Na deze training gaan leerkrachten naar huis met een boel materiaal om zelf aan de slag te gaan (draaiboek, aanzet tot kinderboek en ouderboek).
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen inzicht in de ontwikkeling van sociale vaardigheden;
- trainen in communicatie met kinderen;
- kunnen zelf een sociale vaardigheidstraining opzetten en begeleiden;
- ontwikkelen de vaardigheid om via spel, beweging, expressie, gespreksvoering met kinderen aan de slag te gaan om sociale vaardigheden effectief te gaan trainen;
- hebben inzicht in de nodige overdracht naar ouders en kinderen.
Doelgroep
Leerkrachten uit het (buitengewoon) lager onderwijs, CLB-medewerkers, zorgleerkrachten die een sociale vaardigheidstraining willen geven in schoolse context, gericht op kinderen tussen 9 en 12 jaar.