Je bent hier:
Hoe zet je leerlingen met dyslexie in hun kracht? Empoweren door psycho-educatie, strategietrainingen en hulpmiddelen
Hoe zet je leerlingen met dyslexie in hun kracht? Empoweren door psycho-educatie, strategietrainingen en hulpmiddelen
Ondanks goed lees- en spellingonderwijs (brede basiszorg) en intensieve begeleiding van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben voor lezen en schrijven (verhoogde zorg), is er een klein percentage leerlingen met zeer hardnekkige lees- en spellingproblemen. Wat doe je nádat de diagnose dyslexie is gesteld? Wat betekent zo’n label voor de leerling en zijn ouders? Hoe ga je samen met hen op weg om de leerling in zijn kracht te zetten? Hoe geef je hen tools mee om daarna het pad zelf verder te bewandelen? Je mag als onderwijs- of zorgprofessional een klein stukje van de weg meelopen met leerlingen en ouders.
Programma
In deze nascholing ligt de nadruk niet op het remediëren, maar op stimuleren en compenseren. Op welke manier heeft deze leerling in deze context behoefte aan ondersteuning? Hoe beslis je dat samen via shared decision making?
Gaat het om inzicht krijgen in wat dyslexie voor hem/haar betekent? Wat is helpend? Hoe kan je je sterktes inzetten? Bij stimuleren gaan we in op psycho-educatie, ouderbetrokkenheid/participatie en samenwerking met alle betrokkenen (vb. logopedisten, remedial teachers).
Of ga je via strategietraining of hulpmiddelen leren compenseren met dyslexie? Wat als een leerling het niveau van functionele geletterdheid niet haalt op het einde van de basisschool? Hoe ga je dan samen op zoek naar oplossingen zodat die leerling wel kan participeren in een onderwijsvorm die aansluit bij zijn cognitieve mogelijkheden? Je leert hoe je strategieën en hulpmiddelen kan inzetten bij de lees- en schrijfactiviteiten, bij het studeren en het leren van vreemde talen.
In deze nascholing gaan we praktisch aan de slag met casussen. Op die manier leer je vraaggestuurd in plaats van aanbodgestuurd te werk te gaan. Er is zeker ook ruimte voor inbreng van eigen praktijkvoorbeelden. Zo krijg je de kans om de aangereikte ideeën meteen toe te passen op leerlingen uit de eigen klas- en schoolpraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ga je met de leerling met dyslexie en zijn ouders in gesprek over de ondersteuningsbehoefte;
- ontwerp je creatieve werkvormen om met leerlingen en ouders te verkennen wat dyslexie voor hen betekent;
- herken je het belang van samenwerking met alle betrokken partijen;
- weet je wat nodig is voor het effectief implementeren van dyslexiehulpmiddelen en wat jouw rol als leerkracht hierin is en heb je inzicht in de methodiek die je daarbij kan hanteren;
- groei je in een aanpak op maat voor leerlingen met dyslexie;
- betrek je ouders actief bij hoe zij thuis strategieën en hulpmiddelen kunnen inzetten.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten en zorgcoördinatoren uit het (buitengewoon) lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Ook pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, andere onderwijsondersteunende diensten en logopedisten zijn welkom.
Goed om te weten
BAS/142
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.