Hoogbegaafde leerlingen hebben jou nodig!
Vraag je je ook wel eens af wat hoogbegaafdheid betekent want het lijkt wel of iedereen er een eigen visie op heeft?
Heb jij een hoogbegaafde leerling in de klas en vraag je je soms af wat hiervoor te doen? Ben je benieuwd hoe het komt dat niet alle hoogbegaafde leerlingen schitterende resultaten behalen? Wil je weten wat hen kan belemmeren hun potentieel te benutten? Wil je graag tips om met hoogbegaafde en sterke leerlingen om te gaan in je klas en op je school?
Programma
In deze nascholing krijg je inzicht in wat het betekent voor een leerling om hoogbegaafd te zijn. Er wordt aangegeven hoe je de differentiatie voor sterke en hoogbegaafde leerlingen in je klas kan uitbouwen. Hiervoor maak je ook kennis met heel wat geschikte materialen. Daarnaast worden de nodige inzichten meegegeven die noodzakelijk zijn voor de organisatie van een goed functionerende kangoeroeklas.
De valkuilen worden belicht die het benutten van potentieel in de weg kunnen staan. Tot slot wordt bekeken of je wel van elke hoogbegaafde leerling hoge prestaties mag en kan verwachten.
Doelstellingen
Leerkrachten:
- verwerven inzicht in wat het betekent hoogbegaafd te zijn;
- kunnen de differentiatie voor sterke leerlingen in de eigen klas concreet vormgeven en toepassen;
- begrijpen waarom hoogbegaafde leerlingen niet altijd de resultaten behalen die vaak worden verwacht;
- kunnen argumenteren waarom het nodig is een gedifferentieerde aanpak voor hoogbegaafde en sterke leerlingen op school te installeren en wat dit dan concreet inhoudt.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies en beleidsmedewerkers lager onderwijs.