Huiswerk als motiverende bijdrage in het leerproces van kinderen
In deze nascholing ligt de focus op huiswerk als zinvolle, uitdagende en motiverende bijdrage in het leerproces van kinderen. Visie op leren, vertaald in een haalbaar en accuraat huiswerkbeleid, staat hierbij centraal.
Programma
We staan stil bij het begrip 'leren' en hoe je dit vanuit verschillende gezichtspunten kunt benaderen. We kaderen leren binnen een visie op het breed ontwikkelen van (leer)competenties en gaan na hoe huiswerk in dit proces concreet een hefboom kan zijn. En nog: op welke manier afstemming en afspraken, harmonisch samenspel binnen een schoolteam, hierin niet enkel faciliteren, maar een absolute voorwaarde zijn. Ook de specifieke rol van ouders komt aan bod.
Werkvormen: interactieve presentatie, reflectie, partnerwerk en groepswerk.
Doelstellingen
De deelnemers:
- ontwikkelen hun visie op opvoeden in het algemeen en leren in het bijzonder;
- leren hoe huiswerk via diversiteit in het aanbod een meerwaarde kan betekenen in het brede leerproces van kinderen;
- reflecteren over de huidige en de wenselijke aanpak van huiswerk op klas- en schoolniveau;
- verhogen hun skills (inzichten en tools) om huiswerkbeleid in hun schoolcontext vorm te geven;
- krijgen zicht op de specifieke rol van ouders in het huiswerkverhaal.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies lager onderwijs.