Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / ICT   Lichaamsbewustzijn voor kinderen met gedrags- en emotionele problemen

Lichaamsbewustzijn voor kinderen met gedrags- en emotionele problemen

Ons lichaam is een zeer krachtig medium om mee aan de slag te gaan. Bij bepaalde problematieken (zoals ASS, ADHD en hechtingsproblemen) kunnen oefeningen rond lichaamsbewustzijn heilzaam werken. Tijdens deze nascholing maak je kennis met een toolbox waarin je aan de hand van oefeningen met dat ‘lijf’ aan de slag gaat en door lichaamsbewustzijn kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problemen beter kan ondersteunen.

Programma

Binnen MFC Dennenhof heeft men expertise opgebouwd in het aanpakken van bepaalde problematieken in de hulpverlening of het onderwijs (ASS, ADHD, hechtingsproblemen) met het lichaam. Je maakt kennis met een toolbox waarin aan de hand van oefeningen rond ademhaling, lichaamsbewustwording, (ont)spanning en lichaamsgericht werken deze expertise gedeeld wordt. Als kinderen en jongeren overspoeld zijn, zoeken we in eerste instantie rust via gesprek. Ervaring leert dat deze ingang vaak tekortschiet en dat het lichaam op zich een zeer krachtig medium is om mee aan de slag te gaan. Samen ontdek je de verschillende onderverdelingen van de toolbox 'Iets om het lijf' en krijg je inspiratie om op korte termijn binnen jouw specifieke werkcontext aan de slag te gaan met dat lijf! Na een korte theoretische inleiding proef je van verschillende praktijken. Via ervaringsoefeningen schat je zelf in welke praktijken relevant zijn voor jouw specifieke werkcontext.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • ga je aan de slag met (oefeningen rond) ademhaling, lichaamsbesef, progressieve relaxatie, tussendoortjes en korte beweegmomenten, meditatie en impulscontrole;
  • bezit je een toolbox die oefeningen bevat om je in de praktijk te verdiepen rond bovenstaande lichaamsoefeningen;
  • heb je diepgaand inzicht in psychofysieke training en lichaamsbewustzijn;
  • heb je inzicht in de problematieken ASS, ADHD en hechtingsproblemen en link je oefeningen uit de toolbox aan deze problematieken.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) kleuter- en lager onderwijs. Ook voor coördinerende inhoudelijke functies kan de vorming inspirerend zijn.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid