Inclusief onderwijs, voorbij de misverstanden naar de concrete klaspraktijk
Rond inclusie in het onderwijs bestaan er veel misverstanden en mythes. Onderzoek toont aan dat er een grote kenniskloof is tussen wat we moeten weten om het in de klas te realiseren en wat leerkrachten er effectief over weten. Alles begint met de juiste informatie en kennisbasis over waarom en hoe we inclusief onderwijs kunnen realiseren. Zo richt inclusief onderwijs zich niet enkel op kinderen met specifieke noden maar op alle kinderen in de klas. De kans om al je twijfels rond dit thema op tafel te leggen of anders gezegd… alles wat je wou weten maar nooit durfde vragen.
Programma
In de voormiddag verkennen we het hoe en waarom van inclusie in het onderwijs. Op een interactieve manier onderzoeken we de misverstanden en laten we ons inspireren door goed praktijk in binnen- en buitenland.
In de namiddagsessie ga je actief in kleine groep aan slag: hoe organiseren we dat in mijn klas/school? Wat betekent dat voor ons klasmanagement? Wat zijn valkuilen en suggesties?
Doelstellingen
De deelnemer:
- kent het hoe en waarom van inclusief onderwijs;
- kan het Vlaamse onderwijs situeren in een internationale context;
- geraakt voorbij de misverstanden over inclusie in het onderwijs;
- kan op een inclusieve manier kijken naar de eigen klaspraktijk;
- ziet meer mogelijkheden tot het realiseren van een inclusieve klaspraktijk voor elke leerling.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren,... (alle niveaus ook buitengewoon onderwijs). Iedereen betrokken bij het organiseren bij inclusie in de klas.
Mee te brengen door cursist
een concrete casus voor het bepalen van redelijke aanpassingen.