Innovatief onderwijs. School met een visie op innoverend onderwijs. Schoolbezoek basisschool Kosmos
Basisschool Kosmos werd opgestart in 2012 en bouwde een eigen visie uit: ‘School in de natuur en natuur in de school’. Kosmos is een school in het midden van de natuur, in de stad. Een tegenstelling die een boeiende uitdaging in zich draagt.
De school biedt op een innoverende manier onderwijs aan kinderen van 2,5 tot 12 jaar.
Onze onderwijscontext is complex. Zelfs als we weten (volgens de wetenschap) wat werkt, dan werkt het nog niet altijd en overal. Innoveren doen we samen als leerteam. We maken kleine doorbraken zodat wat we innoveren nu en in de toekomst een duurzaam effect heeft op het leren van onze leerlingen. Kinderen verantwoordelijkheid geven in hun leerproces is daarbij een belangrijke factor in onze schoolvisie, evenals CTE (Collective Teacher Efficacy).
Programma
Het programma in de voormiddag schetst een theoretische kader rond ‘innovatief onderwijs’ en vertrekt daarbij vanuit de ervaringen van de deelnemers (rich list). We bouwen samen op wat er nodig is om een innovatieproces op gang te brengen. We staan stil bij het ontwerpen – onderzoeken en ondernemen. Hoe groot is jouw innovatiekracht? (cirkel van invloed en betrokkenheid). Welke parameters bepalen het succes van je innovatietraject? (model van Knoster)
Wat betekent het actieplan voor mij? (actieplan)
In de namiddag leer je tijdens het schoolbezoek aan basisschool Kosmos aan de hand van een powerpoint, een leerwandeling en speeddaten met enkele leerlingen de visie van deze school kennen.
We vertrekken vanuit het oogpunt dat elke school een goede en gedragen visie moet hebben, weet waar ze voor staat, dit leven en beleven en daar ook ALLE partners mee in betrekken door hen zo veel mogelijk inspraak te geven. Dit impliceert ook de nodige valkuilen.
Doelstellingen
Voormiddag
De deelnemers:
- zijn geïnspireerd door de voorbeelden van innovaties bij de andere deelnemers;
- hebben inzicht in de randvoorwaarden die moeten vervuld zijn om een bijdrage te leveren in het versterken van de innovatiekracht in hun school;
- weten via het invullen van een actieplan:
- wat er voor hen dringend moet veranderen;
- wanneer ze tevreden zijn over het resultaat;
- wie ze nodig hebben om het doel te bereiken;
- wat hun eerstvolgende stap is.
Namiddag
De deelnemers:
- zien in dat samen school maken begint met een goede en gedragen schoolvisie en dat alle beslissingen binnen de school best afgetoetst worden aan deze visie;
- kunnen de waarde van evalueren (in het leerproces) inschatten zowel voor zichzelf als voor het team als voor de leerlingen;
- kunnen procesgericht en niet productgericht werken.
Doelgroep
Leerkrachten kleuter- en lager onderwijs.
Voorkennis is niet nodig. Wel heb je de passie om op zoek te gaan naar hoe jij samen met je schoolteam het onderwijs kunt verbeteren.