Interactieve lessen Frans in de basisschool: talig aan de slag met muzische impulsen
Lijkt het je wat om de lessen taalinitiatie en vreemdetalenonderwijs Frans te verrijken met muzische impulsen? Jonge kinderen zijn doorgaans erg enthousiast om een nieuwe taal te leren. Zelf communiceren in deze vreemde taal is voor hen betekenisvol als ze ruimte krijgen iets van zichzelf te delen. Wil je weten hoe je leerlingen taalvaardiger kan maken dankzij muzische workshops? Duik samen met ons in enkele interactieve, creatieve werkvormen voor taalstimulering.
Programma
Tijdens deze nascholing leer je hoe je woorden, frasen en zinnen kan automatiseren dankzij interactieve werkvormen. De focus ligt op ontwikkelingsgericht muzisch taalonderwijs [taalcultuur.pxl.be]. Je haalt inspiratie uit enkele praktijkvoorbeelden van multidisciplinaire workshops beeld, muziek, drama en beweging. Daarnaast wordt het belang van directe instructie voor grammatica- en woordenschatonderwijs en een systematische herhaling dankzij interactieve taaltaken benadrukt. Je gaat in gesprek over de meerwaarde van interactieve, muzische werkvormen voor vroeg vreemdetalenonderwijs in de basisschool.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- schat je in hoe je je lessen Frans kan verrijken met muzische werkvormen;
- heb je een beter inzicht in een effectieve didactiek voor het automatiseren van taalstructuren voor vroeg vreemdetalenonderwijs Frans in de basisschool;
- kan je duiden welke werkvormen geschikt zijn om een vreemde taal duurzaam te verankeren in het langetermijngeheugen.
Doelgroep
Leerkrachten uit het lager onderwijs; ook kleuterleerkrachten die lesgeven aan de oudste kleuters (3de kleuterklas) zijn welkom. Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.